Italiensk ostkaka

Efter önskemål kommer här receptet på den italienska ostkakan som vi haft på fiket. Att jag en dag gjorde den, berodde på att vi hade massa ricottaost över från en gasque som jag ville göra av med. (Det är så himla jobbigt att slänga mat...) Så det passade ju perfekt! Själv är jag inte jätteförtjust i ostkaka, men den gick snabbt på fiket :)


Ingredienser:
* 150 g margarin
* 300 g mandelmassa
* 6 st ägg
* 250 g ricottaost
* rivet skal från 1 st apelsin
* 0,5 dl vetemjöl
* margarin och mandelspån till formen

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar botten med lite margarin och häll i mandelspån i botten och längs kanterna (så gott det går). Tvätta apelsinen och av skalet på ett rivjärn. Vispa margarinet och mandelmassan krämigt. Om du vill göra det lättare, kan du riva mandelmassan grovt innan du börjar blanda det. Tillsätt sedan ett ägg i taget under fortsatt vispning. Rör sedan också i ricottaosten och apelsinskalet. Rör till sist i mjölet. Häll smeten i formen och grädda i ugnen ca 30 minuter. (Du kan prova med en sticka - det ska inte fastna massa "deg" på den.)

Jag kan tänka mig också, att man lätt kan byta ut vetemjölet (det är ju så himla lite i) mot glutenfri mjölmix, och därmed också göra kakan glutenfri.

/Helena


Kommentarer
Postat av: emma

super :D tack så mkt

2009-11-25 @ 15:22:14
URL: http://emmalona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback