Bilder från Halloweenfikat!

I söndags firade vi Halloween på söndagsfikat på Kalmar nation, med Halloween-tema. Alla kakor och bakverk var så att säga Halloween-inspirerade! Tack alla som kom och firade Halloween med kakor och mumsigt med oss!


Pumpan hade jag skurit ut och fixat med. Visst blev den bra?! Såg dock lite för snäll ut. Pumpafröna som jag gröpte ur pumpan rostade jag i en wokpanna på spisen, och vi använde dem sedan ovanpå fruktsalladen som vi sålde.


Så fort jag får en lugn stund i kassan passar jag på att fika lite jag med... Här ätandes lite fruktsallad. Och häxhatt såklart, måste ju matcha vårt tema!


Bordet med alla godsaker färdiguppställt...


Apelsin- och mörkchokladcupcake med frosting och Halloween-strössel.


 

Gröna och blåa monstercupcakes! (päroncupcakes och blåbärscupcakes)

 


Gravstens-cupcakes. (Chokladcupcakes med kaffefrosting och mördegskaka med choklad-kors på.) (veganska)


Spindlar! De tappade dock benen allihopa..., men goda var dem! (Choklad- och kokkoskaka med chokladdoppade salta pinnar som ben.)


Marängspöken doppade i choklad.


Larväggs-högar! (Orangefärgad kokkostopp doppad i vitchoklad färgad rosa.)


Ögon (hasselnötter, marsipan och choklad) och avhuggna fingrar (marsipantäckt chokladkex med rödfärgade mandelflagor som naglar).


Devils hot chocolate cake! Chokladkaka med chili i, dekorerad med djävulshorn (chilis). (vegansk)


Försökte få veckans smörgåstårta att bli lite Halloween-inspirerad också...


Urgröpta apelsiner med choklad- och apelsinmousse i.


Kladdkaka med spindelnät och spindlar.

 
Pumpa- och morotskaka med frosting dekorerad på lite olika sätt...


Nere till vänster kokkosmjölks- och chokladpaj och sedan uppe till höger chokladbiskvier med oranga girlanger på.

 

Fruktsalladen som innehöll äpplen, päron, apelsin, hallon, russin, aprikos och rostade pumpafrön. Och på bordet låg godisögon som dekoration...

 


Som vi kämpat denna veckan, jag & Ida.

Vi hade också slemsmoothie (smoothie med avocado - jättegod!!) och lite andra kakor som det inte blev fotat på eftersom det blev lite stressigt. Bland annat "blodfylld hjärna" (kardemummabulle med hallonfyllning). Och massa goda mackor som vanligt! Denna veckan hade vi betsällt in pumpabröd för att matcha temat. Vi hade också hembakt rödbetsbröd.

Nästa temafika blir den 22 november - EUROPA-TEMA!

Denna veckan börjar en ny kurs och vi behöver vara i skolan varje dag. Därför var jag tvungen att gå upp tidigt redan imorse för att börja baka till nästa söndag. Måste erkänna att jag var väldigt opepp. Förra veckan la jag så himla mycket tid till temafiket och nu är jag faktiskt rätt trött och slut. Men men, nu är det färdigbakat inför söndag och det känns skönt.
/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad coola gravstensmuffinsena var!

2009-11-02 @ 23:07:38
Postat av: Jenna

Bra jobbat :) ser läckert och fint ut som vanligt!

2009-11-03 @ 09:51:58
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Sofy

Oj, det där var GALET mycket fika! Jätetfin blogg, jag länkar in till dig via mig så jag hittar tillbaka, här kan jag säkert få mycket bra tips och inspiration!



//Sofy

2009-11-03 @ 13:45:43
URL: http://www.uppochhoppa.se
Postat av: Mamma

Tack för ett gott fika! Synd att man inte orkade smaka på allt, trots att jag köpte med mig lite som färdkost. Det grova brödet var speciellt gott. De små muffinsen med apelsin, choklad och frosting var sagolika! Ser fram emot jullovet, du kan väl inte sluta baka helt plötsligt utan varva ner lite långsamt med lite bakning hemma eller ....? KRAAAAAM

2009-11-03 @ 19:49:47
Postat av: Jessica

Ojoj, vad ni måste ha kämpat med detta temat, fantasin måste ha flödat. Hehe, vet inte om jag kan säga att det ser mumsigt ut, men jag hade absolut inte bangat att äta det =)



Ha en bra dag!

2009-11-08 @ 19:06:59
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Emilia

vart har du köpt ögona som låg på bordet?

2011-10-25 @ 18:56:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback