Bilder från EUROPA-fikat

Söndagens fik hade temat Europa och vi serverade mackor och kakor från olika länder i Europa. Jag älskar ju matkultur, så jag tyckte det var extra spännande! Och det var kul att också få prova på att baka lite annorlunda kakor.

Dagen började dock kaotiskt då kaffemaskinen inte ville fungera... De första två timmarna stod vi och "handgjorde" allt kaffe med en såndär press-kokare. Senare visade det sig dock att det bara var att trycka på en knapp, som lagade kaffemaskinen. Knappen satt dock på ett gömt ställe och inte ens vår chef kände till den!! Men så kan det gå ibland... :P


Ida och jag är arga på kaffemaskinen som inte vill fungera...


Manami och Sofia pillar dit flaggor (som jag knåpat ihop) på rätt kakor...


Jag älskar mat- och kakkultur!

 

FRANKRIKE: Baguette med vitlöksost och sallad.
GREKLAND: Ciabatta med tofuröra med oliver och soltorkad tomat och sallad.

 
ITALIEN: Ciabatta med pesto och mozzarellaost och sallad.
DANMARK: Bröd med hemmagjord skagenröra med räkor och sallad.

 

SVERIGE: Köttbullemacka med rödbetssallad och sallad.
SKÅNE: Mörkt bröd med skånsk senap och skinka och sallad.


VANILLEKIPFERLN (TYSKLAND)

som är en liten kaka gjord av bl.a. mald mandel och sedan doppad i vaniljsocker. Jag fick receptet till denna skickat hit från en tysk gammal tant (en kompis mormor). Verkligen gulligt av dem! (veganska)


MILLIONARIES SHORTBREAD (SKOTTLAND)
är en helt himmelskt god kaka! Mördegsbotten, kolatoffeekräm och sedan choklad ovanpå. Yummie yummie, en av de bästa kakorna jag vet! Och jag åt den dessutom i Skottland i somras.


BROWNIES (AMSTERDAM)
med chokladkola ovanpå. Brownien kommer egentligen inte från Amsterdam, men jag kallade dem "Amsterdam brownies - makes u happy" och så fick man tolka lite fritt... :P


RÅNKAKOR (BOSNIEN)
Detta receptet har jag fått av en vän från Bosnien. Det är rån med fyra lager fyllning i. Smörkrämsvaniljfyllning och hasselnötsfyllning. De ser lite tråkiga ut, men de är jättegoda och smälter i munnen...


STUDENTSKOR (SVERIGE)
tror att dessa kommer från Ofvandahls konditori i Uppsala. Det är en kaka som är fylld med chokladtryffelkräm och sen har grön glasyr. Den är sjukt mäktig och söt, det är nästan svårt att äta en hel!


FRANSK CHOKLADTÅRTA (FRANKRIKE)
gjord med massor av mörk choklad. Mäktig!


CHOKLAD-LAKRITSKAKA (ISLAND)
En choklad-kladdkaka fylld med lakritsbitar. Det salta pasar så himla fint ihop med den söta chokladen, och så var den sådär härligt kladdig också! Choklad + lakrits = så himla sant!!


ITALIENSK OSTKAKA (ITALIEN)
gjord på ricottaost och mandelmassa.


DANSKA WIENERBRÖD (DANMARK)
vi gjorde dem i en skala mindre, så söta blev dem! Jag gillar inte wienerbröd själv men de gick åt som smör i solsken.. (veganska)


SACHERTÅRTA (ÖSTERRIKE)
är en chokladkaka som vi fyllt med chokladmousse och aprikosmarmelad. Den riktiga Sachertårtan smakade jag i Österrike förra sommaren och faktiskt så är den inte god. Den är väldigt torr och tråkig och man blir verkligen besviken. Jag hoppas att vår Sachertårta blev godare (jag hann inte smaka den!) och att de som köpte den blev nöjda. (vegansk)


MAKOWIEC (POLEN)
är en polsk bull-kaka som är ihoprullad med en fyllning av blåa vallmofrön, mald mandel, socker och russin. Det var roligt att testa på att göra denna, lite annorlunda, kaka. Fyllningen blev jättegod men tyvärr så tyckte jag att själva helhetsresultatet blev lite torrt. Kanske skulle det vara lite mer vätska i fyllningen eller nåt.


BUDAPESTBAKELSE (UNGERN)
Jag tvivlar på att denna verkligen kommer från Ungern, men hur som helst - här heter den ju Budapestbakelse! Nötmarängrulle med grädde och mandariner i. Jag fick en söndrig bit att äta - åhhh gud så gott!!!! Nötig, söt och syrlig och frisk.

Sen tog batteriet i kameran slut så jag hann tyvärr inte fota
FRUKTKAKAN (ENGLAND) eller PEPPARKAKSSMOOTHIEN (SVERIGE).

 

Nu är det bara 3 (!!) fik kvar. Det känns väldigt sorgligt, men också lite skönt. Men jag tror jag kommer att sakna det mycket.

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: emma

spännande med europa!

2009-11-26 @ 10:08:00
URL: http://emmalona.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack så mycket :) Hemskt skönt att ha den avklarad!



Okej, men då är du välkommen om du kan och vill! Ta med dig de andra tjejerna i klassen också :) Om det är i morgon du ska ha förfest så kan jag tyvärr inte. Är hemma i Arvika fram tills lördag, så det kan bli lite tajt! Men tack för inbjudan :) Vore kul att hitta på nåt tillsammans allihop i alla fall! Det händer inte så ofta tyvärr..



Ha en skönt helg och plugga inte ihjäl dig!

2009-11-26 @ 14:24:10
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Maria Jensen

hej, åhh va gott allt såg ut att vara! Men jag skulle vilja att du lade ut receptet på MILLIONARIES SHORTBREAD =) dem såg asgoda ut! Kramkram

2009-11-26 @ 14:58:03
URL: http://mariajensen.blogg.se/
Postat av: emma

Gud så gott och fint allting ser ut och vad gulligt med flaggorna. Vilket jobb ni lägger ner! önskar jag kunde vart där och smakat lite utländska kakor. den där polska verkar spännande, samt hade jag velat testat shortbreaden - ser supergoda ut!!!

2009-11-26 @ 16:46:47
Postat av: Carita

Hej!Det var ett super fint och gott europa fika! Det var en massa godasker och jag undrar om du kunde lägga upp recepten på millionaries shortbread och de danska winerbröden, de var super goda! Hoppas det går bra med pluggandet, själv har jag svårt att hitta motivationen får jag erkänna:) kram

2009-11-26 @ 17:30:37
Postat av: Helena

Man blir hungrig här också :) Eller sötsugen snarare. Ser att andra före mig också vill ha receptet på Millionaires Shortbread (hoppas på att de är nötfria)

Jag gillar din blogg, och så har du ju ett fint namn med :)

2009-11-26 @ 17:57:34
URL: http://tankarommat.wordpress.com
Postat av: Susanna

Åhh, allt ser så himmla gott och fint ut!! Spännande med olika kaktraditioner i olika länder!

2009-11-26 @ 19:42:18
Postat av: Sandra

Åh va gott allt ser ut, vilket arbete! :) Millionaries shortbredsen sersueprgoda ut, du skulle inte kunna lägga ut receptet? :)

2009-11-26 @ 20:03:16
Postat av: Anonym

ååhhh kan du inte lägga upp receptet på choklad- och lakritskakan??

2009-11-26 @ 20:33:05
Postat av: emilia

ÅH gdu vad gott allt såg ut :)

2009-11-27 @ 19:40:44
URL: http://enmilia.blogg.se/
Postat av: Jenny

Wow, så gott det ser ut!

Jättefin blogg du har! :-)

2009-11-28 @ 15:31:24
URL: http://myengla.blogg.se/
Postat av: anna

kan du snälla lägga upp recepten på lakrits-chokladkakan och dina vanillakipferl? jag har flera gånger lagat vanillkipferl men de har ibland en tendens att bli smuliga och lätt falla sönder, har du tips mot detta? varför blir de ibland så?

2009-11-29 @ 13:21:30
Postat av: nathalie

Jag tycker du har en himla trevlig blogg!

2009-12-02 @ 15:50:45
URL: http://ginepro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback