Man blir INTE fet av frukt!

I ett samhälle där just nu en massa dieter och bantningstips når oss dagligen förstår jag verkligen att folk blir förvirrade över vad de ska äta för att vara hälsosamma/gå ner i vikt. Vad ska man lita på? Och alla dessa tips hjälper inte, utan stjälper mest. Det finns bara en lösning; och det är kort och koncist att äta en varierad kost och att energin man stoppar i sig ska vara samma (eller mindre, vid batning) som energin man gör av med.


Hur som helst, jag blir därför upprörd när jag såg på nyheterna igår att det nu går rykten om att man blir fet av frukt! Tydligen en studie som visat att fruktos (som finns i frukt) kan orsaka bukfetma. Nu sitter inte jag på facit över allting, men med lite sunt förnuft vill jag bara säga att det som gör en fet är att man äter för mycket energi! Att äta för mycket energi gör man lättast med energitäta och näringsfattiga livsmedel såsom godis, chips, läsk, pizza... osv. Ni förstår. Frukt å andra sidan, är ett näringsrikt (innehåller mycket viktiga vitaminer och mineraler) och energifattigt (innehåller lågt med energi) livsmedel. Att bli fet av frukt skulle innebära att man behöver äta stora stora mängder frukt, och så mycket orkar nog ingen! Jag blir därför så upprörd när sådana här påståenden blossas upp i media och gör folket ännu mer förvirrade över vad de ska äta. Jag tror minsann att hela svenska folket behöver äta mer frukt, absolut inte tvärtom - att bli rädda för det. Så, fortsätt med all mumsig frukt!



Fortsätt äta frukt!

Bara en lite jämförelse:

100 g chips ger samma energi som 1,2 kg äpplen.

100 g mjölkchoklad ger samma energi som 1,2 kg päron.

50 cl läsk ger samma energi som 600 g persikor.

100 g gelégodis ger samma energi som 1 kg vattenmelon.


Vet inte vad ni säger, men jag tror att jag har lättare att äta 200 g choklad än 2,4 kg (ca 20 st) äpplen.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Mumsar på en frukt nu och tror inte ett dugg på att jag skulle bli fet av den!

2009-05-04 @ 19:40:41
Postat av: Emma

Bra skrivet!

2009-05-06 @ 13:21:13
Postat av: Camilla

Din lilla fruktoman! ;)

2009-05-11 @ 21:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback