Chokladföljetong del 20 - Fazer Dumle chokladkaka

Dags att recensera choklad nummer tjugo som jag provat på, i min följetång där jag ska testa nya konstiga, intressanta och spännande chokladsorter/smaker som kommit. Jag ska ta reda på om smaken fungerar som choklad och om den är god. Jag kommer ge chokladen helhetsbetyg från 1-5 där 1= dålig, 2= ej godkänd, 3=helt okej/godkänd, 4=bra/god! och 5=underbar!


Fazer Dumle chokladkaka
Samtidigt som jag hittade den goda "Salmiakki"-chokladkakan såg jag också att Dumle kommit som chokladkaka. Jag var naturligtvis tvungen att köpa denna och testa till min chokladföljetong. Dumle är en av mina favoritkolor. Jag älskar att den är chokladig och seg, den räcker länge. Tyvärr var chokladkakan inte alls lika god. Tänk er konsistensen av Plopp, choklad med rinnande innanmäte, som smakar som Dumle. Den smälter bort i munnen och tar slut för fort. Efter tre bitar kände jag mig dessutom lite uttråkad av smaken. När det smakar som Dumle kan man inte låta bli att sakna den där segheten som ju är karaktäristisk just för Dumle. Köp inte denna chokladkakan, köp riktiga Dumle istället.
Pris: ca 11 kr för 100 g
Helhetsbetyg: 3

TOPPLISTA
Eftersom det är den 20:de chokladen jag testar tänker jag också bjuda på en liten topplista över alla de 20 choklad som varit med i min testning!


5 poäng (underbar!)

* Lindt Petits desserts - Crème Brûlée

* Cloetta Plopp "Saltlakrits"

4 poäng (Bra/God!)

* Droste pastilles - Stracciatella

* Läderach - Vit choklad med curry, kokos och banan

* Cloetta center "Magic mint"

* Karl Fazer - Maya "chili-majs mjölkchoklad"

* "Marabou premium - Dark Sesame"

3,5 poäng

* Marabou Premium - "Black pepper"

* Marabou Premium "Dark raspberry"

* Willys mörka choklad med päron

3 poäng (helt okej/godkänd)

* Lindt Creation 70 % "Cherry & Chili"

* Maestrani Swiss organic "Bananasplit"

* Lindt Excellence - Roasted almond

* Icas mörka choklad med tranbär

* Cloetta Plopp "Tutti frutti"

2,5 poäng

* Anthon Berg - Twisty touch "mango & pink grapefruit"

2 poäng (ej godkänd)

* Cloetta Center "strawberry, lemon & chili"

1 poäng (dålig)

* Marabou Premium - "Lemon and ginger"

* Marabou Premium - "Figs and almond"

* Lindt Excellence - "A touch of sea salt"


Hör av er om ni har något tips på någon ny/spännande choklad jag borde testa!
/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Nu blev jag (konstigt nog) väldigt väldigt sugen på choklad....

2009-05-13 @ 12:21:52
Postat av: Susanna

Du har verkligen legat i och testat en massa! Det är spännande att läsa om de olika sorterna du testar!

2009-05-13 @ 15:40:36
Postat av: emma

Fin blogg! :) <3

2009-05-13 @ 16:24:23
URL: http://emmabolmgren.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Vilken rolig idé! =D

2009-05-13 @ 16:29:52
URL: http://rebeccasjostrom.blogg.se/
Postat av: Skogshuset

Jisses, va mycket gott du har här!!! Tack för titten hos mig - har inte hunnit besöka alla goa bloggare som tittade in till mig förra helgen förrän idag!!! Hektisk vecka...hmmm...Jag gillar mörk choklad allra bäst och Dark Sesame är en klar favvis:-)

2009-05-13 @ 18:11:53
URL: http://skogshuset.blogg.se/
Postat av: Sanna

Rolig sida, glad att jag hittade hit!

Har du testat dessa: marabou lakrits (43 g), Marabou Amigo eller Daim Cool Breeze?

2009-05-13 @ 21:47:17
URL: http://saannaas.blogg.se/
Postat av: Sanna

Osäker på om det kom fram så jag skickar igen:

Rolig sida, glad att jag hittade hit!

Har du testat dessa: marabou lakrits (43 g), Marabou Amigo eller Daim Cool Breeze?

2009-05-13 @ 21:48:48
URL: http://saannaas.blogg.se/
Postat av: Jenna

Mumstips! Massor med godsaker som jag inte provat :)



Ja prova detta! Från och med nu tänker jag helt klart mixtra lite med såna kryddor som står längst bak och aldrig används. Gillar oxå att experimentera med nya saker, men har tidigare inte riktigt vågat dra med koriander och kardemumma till maten bara så där :)

2009-05-13 @ 22:46:39
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Å, bara en massa choklad! Vad hemskt, nu blir jag sjukt sugen... Det där borde förbjudas, att lägga upp inlägg bara om choklad. ;P



Visst måste vi hålla på Malena nu i finalen! Jag tror stenhårt på La Voix, hopppas måste man ju på vinst. Om inte annat topp 5. Men jag håller med dig om att det är hård konkurrens!

2009-05-14 @ 11:38:16
URL: http://pingvinens.blogg.se/
Postat av: Hanniz

Har du smakat på Tupla? ett finskt choklad o ingen jäkla choklad i denna värld kan slå det, den e så sjukt god! den måste du prova på, finns bara på rusta och köpa men den borde komma till alla svenska matbutiker!!

2009-05-14 @ 15:36:13
URL: http://hanniz.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tack så mycket! Kul att man kunde tipsa =)

2009-05-14 @ 16:35:44
URL: http://saannaas.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Kul att se att Cloetta Plopp "Saltlakrits fick så högt. sist jag handlade i en kiosk så frågade jag personalen om den var god, men det tyckte dom inte.



Så det blev inget köp. Jag kanske får tänka om där :-)

2009-05-24 @ 19:31:10
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback