Ökat proteinbehov vid fysisk aktivitet?

Sitter och pluggar för fullt inför en muntlig tenta jag har på tisdag; om ätstörningar och idrottsnutrition. En sak som jag nu fått klarhet i är det här med protein och fysisk aktivitet. Vem har inte stoppat i sig en proteindrink, lite extra ägg eller en burk keso efter träning för att hjälpa kroppen att bygga upp musklerna?! Men så här ligger det alltså till angående detta:

Enligt de rekommendationer som finns ska kolhydraterna i vår kost bidra med 55-65 % av vår dagliga energi, fettet bidra med 25-35 % av vår energi och proteinet ska bidra med 10-20 % av vår energi. (Detta går helt utmärkt att uppnå med en varierad kost.) Om man räknar på ett annat sätt kan man säga att en "vanlig" person enligt rekommendationer behöver minst ca 0.8 g protein per kg kroppsvikt och dag. Om man väger 70 kg behöver man alltså ca 56 g protein per dag.

Ökar då proteinbehovet när man tränar hårt? Både ja och nej. Proteinbehovet för en hårt tränande individ är ca 1.0-1.7 g protein per kg kroppsvikt och dag. Alltså 70-120 g protein. Så ja, man behöver mera protein. Däremot har en hårt tränande person ett större energibehov. Denne person måste alltså äta betydligt mer än en vanlig person, ibland kanske så mycket som dubbelt så mycket. Och om man då äter mera mat äter man också mera protein än en vanlig person. Alltså är rekommendationerna för sammansättning av kosten densamma som för vanliga personer, dvs 10-20 energiprocent från protein, 55-65 E% från kolhydrater och 25-35 E% från fett. Man behöver alltså aktivit inte äta någon extra proteinkost, utan det räcker att bara äta mer av en bra sammansatt och varierad kost.

Hoppas ni hängde med på mitt resonemang. Jag tyckte det var väldigt intressant i alla fall :)
Nu ska jag fortsätta med min läsning...
/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback