Brittisk matkultur!?

Nu är det bara 6 dagar kvar tills jag lassar upp min backpackryggsäck på ryggen och ger mig iväg till Storbritannien för en liten tågluff i två veckor. Resan utgår från London och kommer att ta mig och min syster först till Edinburgh i Skottland och sedan vidare till Inverness (Loch ness), förmodligen Liverpool och Birmingham, sen vidare till Stratford upon Avon (Shakespears födelseby), sedan till Bath och Stonehenge, Newquay nere på västkusten och slutligen Brighton! :) Det ska bli två jätteroliga veckor!!

Naturligtvis ser jag möjligheten att utforska matkulturen i England och Skottland. Ser fram emot att få med mig lite spännande tesorter hem, testa lite brittiskt öl, (kanske en skottsk whiskey? usch...), samt annan spännande speciell mat som finns där. Har dock inte så bra koll. Det enda jag kommer på på rak arm är "English breakfast" vilken kan bestå av rostat bröd, stekt ägg och bacon, korv, vita bönor i tomatsås m.m. Inte en drömfrukost för en dietist precis! Men man får ta seden dit man kommer.

Engelska och skottska matkulturs-tips tas tacksamt emot!! :)


Så här kanske en "English breakfast" kan se ut... som sagt ingen drömfrukost för en dietist...!
Den här frukosten åt jag (med visst motstånd) på ett hotell i Kenyas huvudstad Nairobi för två år sedan.

Nu ska jag vika ihop de sista kläderna och packa ner. Imorgon bär det av till Småland!
/Helena

Kommentarer
Postat av: Jenna

Åh du kommer få en underbar resa! Det enda jag inte är avundsjuk på är just bönorna till frukost ;) När jag reste runt i guatemala så var det enda man kunde få tag på i vissa hålor just bönor, fast dom var bruna och mosade till en gegga. Jag ryser av tanken :P

2009-06-08 @ 19:23:31
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Jenna

Haha då vet du verkligen vad jag menar ;) En frukost i stil med den du har på bilden där kunde man ibland verkligen njuta av efter att bara ha fått bönor i en vecka! Det är så härligt att vara ute och resa på såna ställen. Men lär sig verkligen att njuta av småsaker och se det ljusa i tillvaron :)

Nu blir jag himla resesugen!

2009-06-08 @ 20:31:24
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Mamma

Välkommen hem! Ser fram emot att ha dig hemma i sommar. KRAAAAM

2009-06-08 @ 20:53:02
Postat av: Pernilla

är du i storbritannien så måste du bara prova deras sunday roast dinner, det brukar finnas på de flesta restauranger på söndagar. som våran söndagsstek fast godare! ugnsstekt kyckling, rostad potatis, gravy och världens godaste yorkshire pudding. mmmm. och när du är i brighton måste du hitta en restaurang som heter donatellos och prova deras profiteroles till efterätt. du kommer leva lycklig i resten av ditt liv ;)

2009-06-08 @ 23:40:07
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback