Nu vart det dags för leverpastej igen!

Igår under shoppingturen på Willys slank det ner en bytta leverpastej (samt knäckebröd och inlagd gurka) i min korg. Jag handlar alltid leverpastej och äter när jag känner mig lite trött och hängig, vilket jag har gjort de senaste dagarna. Den goda egenskapen hos leverpastej är ju att den innehåller mycket järn. Om man har järnbrist blir man trött och hängig. Trött kan man i och för sig bli av mycket annat också, men järnbrist är väldigt vanligt bland speciellt tjejer i min ålder. Tjejer rekommenderas få i sig 15 mg järn per dag (pga menstruation), jämfört med män som bara behöver 9 mg. Och järn finns mest i köttprodukter och extra mycket i lever och blodmat. Äter man dock inte kött så ofta, är det svårt att få i sig tillräckligt med järn. Därför är det också extra viktigt att tänka på det som vegetarian. Är man vegetarian så är ex. torkade aprikoser, fullkornsprodukter (ex. bröd) goda järnkällor. Frukostflingorna Kellog's Special samt Havrefras är också bra då de är berikade med järn.



Känner du dig trött o hängig? Ät lite mer järn!

För att få i sig 15 mg järn behöver man äta ca;

* 90 g blodpudding

* eller 135 g vetekli

* eller 140 g Special K-flingor

* eller 200 g leverpastej

* eller 210 g havrefras

* eller 250 g torkade aprikoser

* eller 420 g hasselnötter

* eller 430 g mörk choklad

* eller 440 g kikärtor

* eller 620 g russin

* eller 700 g griskotlett

* eller 750 g spenat

* eller 2 kg vitt bröd

* eller 3,8 l apelsinjuice

* eller 11 kg äpplen


Det är häftigt att se det såhär, man får lite mer perspektiv på hur mycket man måste äta!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Istället fär leverpastejen satsar jag på att äta 11 kg äppel istället. =) Nää, borde lära mig att uppskatta leverpastejen!

2009-02-07 @ 10:15:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback