Min 10-i-topp-lista över juliga gottigheter

1. VÖRTBRÖD 
Finns det något bättre? Helst med mycket maragrin på, och sen ska man bara låta det smääälta bort i munnen...

2. LUSSEKATTER
Saffran är så gott!

3. KÖTTBULLAR
(och då ska det förståss vara min mammas!)

4. JULESKUM
De helt fantastiskt goda skumgodisarna, formade som hjärtan och doppade i choklad. (Ni vet dem i en grön påse med en tomte på.) Jag älskar dem!

5. SAFFRANSTRYFFEL 
Gjorde dessa förra året och de var helt fantastiskt goda!

6. POLKATRYFFLAR 
Mina egengjorda tryfflar som blivit en stammis hemma hos mig!

7. KNÄCK 
När min syster lyckas med knäcken så blir den alltid perfekt! Då får man leta efter godare julgodis.

8. PEPPARKAKOR 
Det är gott! Men ibland kan det bli för mycket.. Jag gillar iaf bäst köpe-pepparkakor som dessutom har fått ligga framme och blivit lite mjuka. Då är dem som bäst, mums!

9. KARDEMUMMAKAFFE 
Brukar lägga i kardemumma (för 4 koppar kaffe 2 krm kardemumma) i kaffebryggaren och då blir kaffet extra gott och juligt.

10. RISGRYNSGRÖT 
Med kanel, mums!


Glögg och Ris à la Malta är också två mumsiga saker.. men dem kan man inte äta för mycket av, jag tröttnar lätt. Och det är därför de inte tagit sig in på listan...

Vilka är era julfavoriter??

/Helena 


Kommentarer
Postat av: Emma

pepparkakor o ischoklad!

2009-12-10 @ 09:00:09
Postat av: Annie S.

Min julfavorit är nog janssons frestelse. och i godisväg knäck.

2009-12-10 @ 09:00:51
Postat av: Sanna

Apelsinris (ris a la malta fast med apelsinbitar i) och chokladkola, cloettas skumtomtar och knäcken när den är som godast dvs när man lagar den och misslyckas så den stelnar för snabbt och vips en knäckklubba på skeden.

2009-12-10 @ 18:47:43
URL: http://saannaas.blogg.se/
Postat av: Jenna

En stor favorit är finsk kålrotslåda som vi alltid har på julbordet :) Därefter kommer vörtbröd och risgrynsgröt! Alladinchokald har jag redan innan jul hunnit tröttna på :P

2009-12-10 @ 22:00:17
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Melinda

Chokladkolan vi alltid gör till jul är alldeles underbar <3

2009-12-11 @ 06:55:06
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Jenna

Hittade en mängsd länkar när jag googlade på Finsk kålrotslåda, bl a http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=5332



:) Men min mammas är godast :P Jag ska be henne om receptet!



Det finns även massa andra typer av lådor på det finska julbordet, bl a morots, lever och potatislåda. Men jag tycker kålrotslåda är godast!

2009-12-11 @ 09:13:37
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback