FIKON-TEST - Smak- & saftighetstest på 6 sorters fikon

Speciellt nu till jul är det extra vanligt att man köper hem fikon. Jag älskar verkligen fikon!! Tyvärr har dock priset på dessa stigit rejält de senaste åren. Därför är det inte ofta som jag har råd, eller unnar mig, att köpa hem fikon. Men om jag någon gång gör det, så vill jag ju veta att jag köper några fikon som är goda! För det är faktiskt rätt stor skillnad på fikon och fikon. Därför bestämde jag mig för att anordna ett fikontest. Att testa hur goda fikonen var, samt hur saftiga de var (för det tycker jag är en viktig variabel just för fikon). En testpanel fick smaka och bedöma fikon och fylla i ett papper om vad de tyckte om dessa. (I julstressen hann jag dock inte samla in alla test-svar, men jag fick in 5 st och det är dessa som ligger till grund för testresultatet.)
Alla fikon är inhandlade på Ica, Coop och Willys för att de ska vara lätta att hitta.

Testarna fick ge betyg i
* SMAK:
ej god 1 2 3 god   Alltså maxbetyg: 3
* KONSISTENS: torr 1 2 3 4 saftig   Alltså maxbetyg: 4
samt ge kommentarer.

Nedan redovisas fikonen i den ordning att de billigaste kommer först och de dyraste sist. Betyget för smak och konsistens redovisas först som en genomsnittlig siffra, och sedan inom parentesen kan du se vad alla testpersonerna gav för betyg.


 
GARLAND FIKON (V) - BILLIGAST

Pris: 27,50 kr för 500 g (55 kr/kg)

Smak: 2 (1,2,2,2,3)

Konsistens: 3 (2,2,3,4,4)

Kommentarer: Stora fikon, lite bismak, torr yta men saftigt innehåll, lite väl stora, någon lustig bismak, lite smaklös, god, lagom söt smak, såg saftig och tilltalande ut, påminde lite om den färska frukten, ser mörk och saftig ut, var ganska saftig men smaken fadd och tråkig, ville inte äta upp hela.


 
WILLYS FIKON (W)

Pris: 16,50 kr för 150 g (110 kr/kg)

Smak: 1.8 (1,2,2,2,2)

Konsistens: 2 (1,2,2,2,3)

Kommentarer: Känns lite hård, tjockt skal, ganska torr, ser torr och tråkig ut, lite torr, lite besk eftersmak, inte så stark smak, lite sur i smaken, väldigt torrt, kärnorna knastrar.


 

SALTÅ KVARNS FIKON Kravmärkta (O) – GODAST!

Pris: 55 kr för 500 g (110 kr/kg)

Smak: 2.6 (1,3,3,3,3)

Konsistens: 2.8 (2,2,3,3,4)

Kommentarer: Torr yta men saftigt innehåll, väldigt god, lite syrlig smak, hårt ”skal”, söt, rätt fräsch smak, helt okej, lite vita i utseendet (sockeravlagringar?).


 
RISENTAS FIKON (I) – MINST GODA

Pris: 27,90 kr för 250 g ( 111,50 kr/kg)

Smak: 1.4 (1,1,1,2,2)

Konsistens: 1.4 (1,1,1,2,2)

Kommentarer: Spritsmak, lite otäckt utseende, lite torra och tråkiga, fula, torr och ganska smaklös, torr och tråkig, lite torr, ”stabbig”, var inte alls särskilt saftig.

 
ICAS EKOLOGISKA FIKON SOFT (B) – SAFTIGAST men också MINST GODA

Pris: 28,90 för 200 g (144,50 kr/kg)

Smak: 1.4 (1,1,1,1,3)

Konsistens: 3.8 (3,4,4,4,4)

Kommentarer: Mjuk, lite glansig, såg saftiga ut, var dock gummiaktig, smakade inte mycket, tråkig, intetsägande, mjuk men totalt smaklös och tråkig, saftig nästan lite blöt, smakade inte så mycket men speciell smak, väldigt saftig, ”Blöt”, godast av alla, väldigt blöt och kladdig, inte så smakrik.


 
ICAS MINIFIKON (X) - DYRAST

Pris: 23,90 kr för 150 g (159 kr/kg)

Smak: 2.4 (2,2,2,3,3)

Konsistens: 2.4 (1,2,3,3,3)

Kommentarer: Små och söta, ganska mjuka, smakade gott men annorlunda, små och gulliga, goda men kanske ingen särskild smakupplevelse, lite smaklösa, torr och ganska smaklös, lite bismak, naturligt utseende, lite små.

 

Hoppas att testet gav er något! :) Jag satsar i alla fall på Saltå kvarns fikon i framtiden!
/Helena

 


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad spännande att det var sån skillnad mellan fikonen. Jag brukar köpa risentas men har tyckt att de var lite torra, precis som testet visade. Så nu ska jag nog satsa på någon annan sort. God jul och tack för en bra blogg!

2009-12-22 @ 14:23:18
Postat av: Anonym

du måste prova kung markattas!! överlägset godast!

även le crop som finns på ica är goda, likadan förpackning som smyrnas

2009-12-22 @ 16:09:19
Postat av: Jenny

va längesen ja åt fikon, blev allt sugen på att testa det igen snart!

2009-12-23 @ 12:15:13
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja dem är goda & annorlunda verkar som det är jätte ovanligt eftersom bara du känner till det än så länge :) men så söta när man tar glasyr på! Dock gjorde mormor dom lite lite för tjocka men glad att hon bakade sådana!

2009-12-23 @ 12:27:08
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag älskar också verkligen fikon!! Oftast brukar jag köpa Saltå Kvarns som för det mesta är goda och bra. En nackdel med dessa är att rätt många brukar innehålla mask (som man dock bara upptäcker om man öppnar dom och tittar efter...) och det är ju mindre kul! En gång fick jag säkert slänga 1/3 av påsen...Till jul brukar jag hur som helst köpa de runda, röda GOLDENCROP förpackningarna som finns på ICA och de är verkligen underbara! Helt klart de bästa fikonen enligt mig. I dessa har jag inte alls stött på mask lika ofta-förmodligen för att de är besprutade. Egentligen är kanske lite torkad mask att föredra framför rester av bekämpningsmedel - men tanken är inte så aptitretande...

2009-12-27 @ 19:44:59
Postat av: Helena

Usch då, det där med maskarna låter inte alls kul. Jag har överhududtaget aldrig tänkt på det, eller för den delen upp täckt någon mask i fikonen. Men nu blir jag rädd och vet inte om jag vågar titta/äta dem...

2009-12-28 @ 12:50:42
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback