Choklad- och lakritskaka (ISLAND)

Receptet är mitt eget påhitt, men eftersom de äter lakritschoklad på Island - så fick denna kakan representera Island på Europa-fikat vi hade för någon vecka sedan! Den var jättegod! Mums!!

 


Ingredienser:

* 150 g margarin

* 3 ¾ dl strösocker

* 3 ägg

* 2 ¼ vetemjöl

* 4 ½ msk kakao

* 1 tsk vaniljsocker

* ca 100 g mjuk lakrits (jag använde sådana lakrits-"mattor" som finns i lösvikt)
* florsocker till garnering


Gör så här:

Smält smöret i en kastrull. Blanda socker och ägg i en bunke. Häll över smöret och rör även ner resten av ingredienserna. Klipp/skär lakritsen i småbitar och blanda i smeten. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda kakan i 175 grader i ca 25 minuter. Låt kakan svalna innan du lägger upp den på ett fat och garnerar.

 
Island är mitt andra hemland... Jag bodde där sommaren 2007. Klicka på bilderna för att förstora dem. I bilden till höger kan du se var jag bodde, jag har ringat in fönstret med en röd ring.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag älskar att det finns så mycket choklad med lakrits på Island! Sist så köpte vi hem värsta lasset (:

2009-12-03 @ 19:37:21
URL: http://sannabakar.blogg.se/
Postat av: Filibabba

åh vad roligt att du har bott på Island! :) Det verkar så fint där!

2009-12-04 @ 08:20:07
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Jenna

Vilka läckra snöflingor du har fått! :)



Roligt att ha bott på Island! Det är ju verkligen ett ställe som man vill besöka ngn gång i sitt liv :) Vad gjorde du för skoj där borta?

2009-12-04 @ 15:53:46
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback