Vinsmakning och anteckningar

Jag jobbade ju i en pysselaffär nu i sommar och en dag kom det in en kille och frågade om vi hade någon bra anteckningsbok med lite tjockare blad. Jo, men det hade vi ju! En fin bok med lite tjockare svarta blad, tänkt för foton. Och han berättade att han skulle klistra in vinetiketter i den och skriva jämte om vad han tyckte om varje vin. Vilken kolosalt rolig idé!! Man blir så inspirerad av alla andras idéer på det jobbet... Detta vill jag ju också göra!! Jag fick dock en vinprovningsbok av en vän i födelsedagspresent, så den ska jag börja anteckna i i höst. Då ska jag nog också spara vinetiketterna och klistra in. Jag ska alltså härmed köpa nya vinsorter varje gång, och inte bara köra med mina gamla vanliga favoriter. Så nu - därför tänkte jag passa på att fråga er om vintips!! Vilket är ert favoritvin?


/Helena

Kommentarer
Postat av: Karin

Åh. I got plenty!



Zonnebloem - det röda. det vita är ganska gott med

Stoneleigh - vitt vin

Penfolds, Rawson retreat

Le Chasse - rött

Rijks - rött



KRAAAM

2009-08-12 @ 14:16:59
URL: http://karinsvirrvarr.blogspot.com
Postat av: Julia

sv: TACK sötaste du!!



Mitt favorit vin är 7 deadly sins. GALET GOTT, men jag kan inte sådant där med vinprovning, så jag går på vad jag föredrar helt enkelt :D

2009-08-12 @ 16:53:14
URL: http://juliapysslar.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Lindemans - Cabernet Sauvignon :) Rött, ganska lättdrucket som passar både till mat (gärna grillat) eller bara som det är före/efter maten.

2009-08-13 @ 07:42:05
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/
Postat av: Jenna

ett par favoriter bland vita viner är Drustdy hoff Chardonnay och Les fumées blanches. Bland de röda gillar jag De bortoli (shiraz), Mcpherson shiraz, och Lindemans.. Men det dyker upp nya ständigt och jämt :) Borde oxå verkligen börja samla allt i en vinanteckningsbok, så att man kommer ihåg alla gamla favoriter... :)

2009-08-13 @ 12:11:00
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Elli

Åh, jag har en favorit.

Casall Garcia (stavning?) heter det.

Vitt, lättdrucket, lite mouserande och inte så hög alkoholhalt, vilket ju kan vara bra om man vill kunna dricka många glas =)

Dessutom billigt, tror en flaska kostar 59 kronor.

2009-08-13 @ 20:35:53
URL: http://godisen.blogg.se/
Postat av: Erik

Rött: Las Moras Malbec. Rött vin med inte så överdrivet kraftig smak, så det är lättdrucket. Billigt men ack vad prisvärt! Mumma till rött kött.



Vitt: Las Moras Pinot Grigio. Samma här, mycket lättdrucket, inte så torrt. Passa wunderbart till kyckling.



Bägge dessa är beställningsvaror på systemet tyvärr, vill ha dem på nationen >.<



Vitt Mousserande: Asti Cinzano! Inget snack om saken. Sött mousserande vin, mycket lättdrucket, billigt, och SJUKT gott!



2009-08-19 @ 17:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback