Kycklinggryta med jordnötter och äpple

Den här rätten kokade jag och min kompis Camilla ihop i Göteborg i veckan. Kul att vara lite nyskapande och testa ett recept man aldrig testat förr!


Ingredienser (ca 4 port):
* 4 kycklingfiléer, ca 450 g
* 1 dl salta jordnötter
* 1-2 tsk hackad röd chilifrukt
* 2 msk jordnötssmör (kan uteslutas om man inte har det hemma eller vill köpa det)
* rivet skal och saft av 1/2 lime
* 1 msk socker
* 1 dl vatten
* 2,5 dl minimat, 7 %
* 1 hönsbuljongtärning
* 1 msk soya
* 2 äpplen
* 2 vitlöksklyftor
* ca 0,5 tsk salt

Gör så här:
Skär kycklingen i strimlor. Hacka jordnötterna fint. Vispa ihop jordnötter, hackade chilin, jordnötssmör, lime, socker, vatten, minimat, soya och smulad hönsbuljong i en gryta. Låt koka upp. Bryn kycklingen, lite i taget i en stekpanna. Lägg över i grytan och låt koka några minuter. Kärna under tiden ur och strimla äpplena och skala och hacka vitlöken. Fräs äpple och vitlök och rör ner i grytan och låt bli varmt. Smaksätt med salt.
Rätten passar bra att serveras ex. med ris, bulgur, pasta eller som vi åt den med - klyftpotatis. Mums!


I helgen har jag varit i skåne med familjen och igår var vi på "Military tattoo" i Ystad. Eftersom ingen som jag berättat det för verkar förstå vad det är så tänkte jag lägga upp någon bild från det, men det kommer imorgon! Det var en trevlig helg iaf :)
/Helena


Kommentarer
Postat av: Jenna

Trodde inte man kunde få nog av tårta faktiskt. Men efter flera dagar på raken känns det skönt att komma tillbaka till vanliga matrutiner istället för smörgåstårta och gräddtårta på menyn :)



Vad roligt att testa sig fram med nya saker i köket. Älskar oxå att mixtra med frukt, som i alla dess former brukar göra rätter mycket mer spännande tycker jag :)

2009-08-16 @ 21:54:21
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback