Helenas fruktgröt

Havregrynsgröt är en väldigt god frukost och en bra start på dagen. Dock kan den bli lite "långtråkig" ibland. Jag försökte piffa till min gröt igår för en lite mer spännande frukost, och såhär blev resultatet;


 

Till en portion behövs:

* 1 dl havregryn

* 1 torkat fikon, 2 torkade aprikoser, russin

* 1 krm physillumfrön

* ½ tsk hela linfrön

* 1 tsk solrosfrön

* 1 msk äppelmos

* en nypa salt


Gör så här:

Hacka fikonet och aprikoserna i små bitar. Blanda allt i en kastrull och koka upp. Koka på låg värme under omröring tills gröten har lagom konsistens. (Eftersom gröten innehåller så många ingredienser rekommenderar jag inte att ni kör den i micron, som man annars kan göra med havregrynsgröt.)

Eftersom gröten är så söt och god i sig åt jag den bara som den var. Men man kan även äta den med mjölk till och ev. lite extra äppelmos på toppen.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback