Frukosten – dagens viktigaste måltid

Ja, frukosten är faktiskt dagens viktigaste måltid. (och mysigaste enligt mig) Jag älskar att ha god tid på morgonen och sitta och njuta av frukosten länge, gärna med en tidning, lite mysig musik och tända ljus.

Det är viktigt att äta frukost för att redan i början av dagen ge kroppen och hjärnan bränsle och energi att orka med. Det blir lättare att koncentrera sig under dagen och man presterar därmed också bättre. Man blir heller inte lika sötsugen om man äter frukost, eftersom att blodsockerbalansen blir bättre om man äter regelbundet. Det har visats i undersökningar att personer som äter frukost i genomsnitt väger mindre än de som inte äter frukost. En del har svårt att få i sig något att äta på morgonen, men det är verkligen viktigt att man ger sin kropp energi. Lite smaksatt yoghurt kan med fördel drickas ur ett glas och är lätt att skölja ner.

En bra frukost bör bidra med 20-25 % av dagens energibehov.


Jag har två variationer på frukost som jag har som favoriter:

- Havregrynsgröt med russin i, mjölk och äppelmos.

- Tärnat äppel, russin, lättfil, kanel och müsli.

Till det äter jag hembakat grovt bröd med ex. skinka och paprika på, samt dricker vatten och te.


En av de godaste frukostarna jag ätit i mitt liv (förutom alla goda jag gör själv varje dag) är denna frukost bestående av vaniljyoghurt med sju olika frukter (banan, ananas, mango, äppel, päron, vindruvor och nektarin) samt en tillhörande skål med fruktmüsli och en med honung.


Frukosten avnjöts på ett litet frukostcafé vid namn "Green eggs & ham" mitt emot Eastener Hostel i Berlin, under en tripp dit i januari 2007.


Där testade jag också på "Fruit pancake with stewed apple" vilken såg ut såhär:



I sinom tid kommer fler frukostbilder från platser runt om i världen! :)

Nu ska jag äta frukost och njuta av Min morgonstund! Vilken är eran favoritfrukost?

/Helena


Kommentarer
Postat av: ..Thess..

Min favoitfrukost är fil med torkade bananskivor och boveteflingor, te och nypressad joice i från min fina manick :) Men det vet du ju redan!

2008-10-17 @ 19:40:45
URL: http://tessielur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback