Provlagad äppeldessert

På fredag ska vi ha en examination i skolan som heter "Medveten matlagning" vilken går ut på att man ska laga till en festmåltid på tre rätter. Men inte vilken festmåltid som helst, utan en festmåltid med ett tema där man också är väldigt medveten om vad maten innehåller (näringsberäknad) samt att man tänker över vilka råvaror man använder, för miljöns skull. Jag och tre kurskamrater skall laga till en "Vegetarisk höstmåltid". Som läxa denna helgen har jag provlagat efterrätten vi ska servera. Dels för att se hur mycket vi behöver laga till, ev. justera receptet och sedan skulle jag också näringsberäkna det hela. Det var första gången jag näringsberäknade en enda rätt, men det var intressant att se resultatet.

Här kommer i alla fall receptet på äppeldesserten. De andra rätterna till vår meny presenterar jag och visar efter vår examination på fredag :)

 

Ugnsbakade äpplen med marängtopping och fyllning


Ingredienser till fyra äpplen:

* 4 svenska äppel

* 1 ekologisk äggvita

* ¼ dl ekologiskt strösocker

* 20 g (ca 16 st) KRAV-märkta hasselnötter

* 20 g rättvisemärkt choklad

* 100 g Kesella vanilj

* kanel och kardemumma


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Skär av ett "lock" på varje äpple och gröp ur kärnhuset. Skär också av en liten bit i botten på varje äpple så att de kan stå stadigt i ugnen. Smörj en ugnssäker form med lite smör.

Vispa äggvitan och sockret tills det blir tjockt och blankt. Hacka chokladen och blanda med Kesellan. Lägg en klick av blandningen i hålet efter kärnhuset i varje äpple. Pudra över kanel och kardemumma och klicka sedan marängsmeten ovanpå. Hacka hasselnötterna grovt och strö över marängen.

Ställ äpplena i formen och sätt in i ugnen ca 15-20 minuter tills marängen fått fin färg.

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: Johanan

Helena, det här receptet lät jättegott! Har ni kommit på det själva?! Ska absolut testa det snart. Smakade det bra? Kram Joko

2008-11-02 @ 18:44:55
Postat av: Helena

Ja! Det glömde jag ju förståss att tillägga; det smakade vääldigt bra! Vi har inte kommit på receptet helt själva men vi har ändrat och justerat ett annat recept som vi hittat. För att det bättre ska stämma med näringsbehov och energivärde, samt smakar optimalt gott!

2008-11-03 @ 09:57:06
Postat av: Susanna

Jag tänkte pre4cis fråga om det var gott, men här stod ju svaret! Lät ju jättesmarrigt! Vilken "jobbig" läxa! Sådanna vill jag också ha!

2008-11-03 @ 19:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback