Besök på Ofvandahls konditori i Uppsala

Här ser ni en väldigt läcker kakbild på en bakelse jag avnjöt i söndags på Café Ofvandahls med en nära vän. Den var väldigt god och passade utmärkt bra till en kopp kaffe (som man dessutom har fri påtår på). Högsta fikapoäng alltså!

Café Ofvandahls i Uppsala är ett av mina favoritfik här, och jag har provat mig igenom en del... Inredningen är gammal och det är väldigt mysigt där. Stolar med tjocka uppstoppade kuddar, knarrande golv, gamla tavlor och lampor på väggarna. Caféet grundades redan 1878 och byggnaden är kulturminnesmärkt. Synd bara att det på väggen sitter en skylt där det står "Läxläsning förbjuden" då jag annars verkligen kunnat tänka mig att sitta där i flera timmar och plugga med fika. Speciellt nu när tentan stundar och det blir långtråkigt att sitta hemma och läsa hela tiden.
Ofvandahls konditori nämns faktiskt i Owe Thörnqvists låt "Ett litet rött paket", så lite välkänt är det allt.


Ofvandahls är beläget på Sysslomansg. 5 i Uppsala och det har öppet mån-fre kl. 7.30-18, lör kl. 9-17, sön kl. 11-17.

/Helena

Kommentarer
Postat av: Mamma

Helena! Nästa gång jag kommer till Uppsala visar du mig konditoriet. Jag bjuder! KRAAAAM

2008-11-15 @ 14:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback