Förrätt: Pilgrimsmusslor i basilikasås

För ett tag sedan hade jag min syster på besök. Vi ville laga en lite extra lyxig middag och kom fram till att hon aldrig ätit pilgrimsmusslor. Så vi komponerade en meny där vi hade pilgrimsmusslor till förrätt. Vi valde ett recept med en basilikasås som verkade god.
Jag var inte jätte-imponerad av pilgrimsmusslorna, jag tyckte inte dem smakade så mycket. Däremot såsen! Fantastiskt god!! Helt makalöst god. Denna vill jag göra igen, fast i större format - som en soppa. Perfekt förrätt till en fin middag!
 
Ingredienser (4 port):
* 8-12 st pilgrimsmusslor
* 2-3 st vitlöksklyftor 
* margarin/smör att steka i
Basilikasåsen:
* 1 st scharlottenlök
* 2 dl matlagningsgrädde
* 2 dl vitt matlagningsvin
* en klick smör/margarin
* 1 kruka basilika
* salt och vitpeppar
 
Gör så här:
Finhacka scharlottenlöken. Fräs den i lite matfett i en kastrull på svag värma i ca 5 min. Tillsätt vin och grädde och koka ner såsen till halva mängden. Tillsätt en klick smör och basilikan. Mixa såsen med en mixerstav och smaka av med salt och peppar.
Skiva vitlöken i skivor. Hetta upp smör i en stekpanna på medelvärma. Tillsätt vitlöken i pannan. Lägg i musslorna och stek dem 30 sek på varje sida.
Häll upp sås i 4 st små fina tallrikar. Lägg i 2-3 musslor i varje tallrik och dekorera med den skivade vitlöken ovanpå.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Åh, låter så gott! Blir förrätt någon av helgdagarna! Tack!

2013-11-14 @ 18:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback