Svårt att få jobb som dietist?

Många har ställt frågan här på bloggen om det är svårt att få jobb som dietist?

 

Svaret på den frågan är både lite Ja och Nej. Jag och alla mina vänner har alla fått jobb sedan vi slutade vår utbildning i januari. Dock är alla jobben inte just ”dietistjobb” utan någon jobbar som ex. kostrådgivare och någon har jobb inom ett livsmedelsföretag. Dock, så är det ändå väldigt svårt att få jobb! Jag och alla mina vänner har vikariat, och har varit tvungna att flytta dit jobben finns. Man har alltså inte kunnat välja var man vill bo, och det är också en osäker framtid då man hela tiden går på vikariat.

Jag har två dietistvänner som har fasta tjänster, men då har de jobbat några år. Så det blir ju bättre med tiden, men just i början får man räkna med vikariat och att flytta.

Det som dock också är negativt, enligt mig, är att det är otroligt svårt att få heltidsjobb. Jag själv har lyckats skrapa ihop 85% (men då jobbar jag på två olika tjänster i fyra olika städer – inte optimalt!) och ingen av mina vänner har fått ett heltidsjobb som dietist. Några har 75%, men några har bara 50-55%, vilket är väldigt svårt att försörja sig på.

Många kanske trivs med att jobba deltid. Jag själv, som inte har egen familj och är precis nyexad med ny energi, skulle otroligt gärna velat ha en heltidstjänst!

 

Detta är tyvärr verkligheten. Man hoppas ju på att allt ska lösa sig till det bästa tillslut, men det är en krokig väg dit. Och detta är något jag tycker man ska tänka över innan man blir dietist.

 

/Helena


Kommentarer
Postat av: NinaS.

Hej och tack för en fin blogg, uppskattade särskilt chokladtestet:)



Jag läser själv till dietist i Umeå, är inne på sista terminen och står precis på randen till yrkeslivet som just dietist. Superbra att få läsa om hur andra ganska nyligen utexade dietister har det! Och jag är hoppfull vad gäller jobb, men det är nog mycket för att jag också är flyttbar...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback