FRÅGELÅDAN

Detta är FRÅGELÅDAN!

Välkommen att ställa vilken fråga du vill angående
mat, näring, nutrition, hälsa, träning, livsmedel, recept, allergier, intoleranser, produkter, matkultur, näringsinnehåll, dietistyrket/studier, om mig etc.

Frågorna samlas under detta inlägg och kommer att besvaras av mig under bloggens gång.
Detta inlägget kommer att ligga som ensamt inlägg under kategorin "Frågalådan" och här kan ni ställa frågor när som helst. När frågorna samlas här på ett ställe, blir det lättare för mig att besvara dem alla.

Så fråga på!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag har varit sjuk i anorexi och skulle också vilja att du tog upp det här med svält och träning, liksom saker som rör just sjukdomen... Jag är frisk nu men skulle ändå vilja att du skrev mer om det. Typ vad som händer med kroppen när den utsätts för svält, hormoner och sådant! Skriv gärna också om ämnesomsättningen, typ... ja, allt! :D

2011-10-30 @ 14:16:50
Postat av: Malin

Hej!

Jag är överkänslig mot mjölkprotein, vilket är ganska ovanligt i vuxen ålder. På mina papper står det att det är komjölksprotein jag är överkänslig mot men vet du om det är någon skillnad på ko och get mjölk? Kan jag äta t ex fetaost och hård getost? (saknar verkligen ostmackor!)

2011-10-30 @ 15:22:03
URL: http://omeletten.blogspot.com
Postat av: anna

vad ska man göra om man tappar mycket hår? vad är vanligast att ha brist på? något som är extra bra att äta för håret?

2011-10-30 @ 18:00:36
Postat av: amanda

Hej



Har alltid haft svårt att gå upp i vikt och har alltid varit väldigt smal. Lyckades gå upp några kilo förra sommaren men nu har de runnit av mig igen. Det spelar egentligen ingen roll om jag äter massor av mellanmål etc. Har du några tips på hur jag ska lyckas gå upp några kilo? :)

2011-10-30 @ 20:01:36
Postat av: Marie S

Tycker det är så otroligt svårt med frukost. Är inte hungrig på morgonen, men dock äter jag alltid ngt. Just nu är jag inne i en fil/frukt yoghurt med musli-period. Är det ok att äta?

2011-10-30 @ 21:10:51
URL: http://marieodanne.blogg.se/
Postat av: Maxine

Hej!

Vilken matkultur skulle du säga är nyttigast i världen? Jag vet att det är en svår fråga kanske, men du kanske kunde gissa? Jag älskar att resa och uppleva mat från andra länder så det skulle vara intressant! Man vet ju att USA är den onyttigaste... xD

Kram!

2011-10-30 @ 21:11:02
Postat av: Anonym

hej! Jag äter väldigt mycket grönsaker och framförallt frukt, äter ca. 4 hg hallon, 5 äpplen, 2 nävar (eller mer) grönsaker, baljväxter, varje dag. Ibland något mer ibland något mindre. (äter inte för stor energimängd, måste tyvärr gå upp några kg, är fortfarande underviktig) äter annat utöver detta också, (äter 5 ggr om dagen)



Jag gjorde ett hälsotest (hos en man som är certifierad inom detta område) och han antydde att jag hade en obalans i mitt C-vitaminintag, samt E-vitamin och fosfor, manga och något mer.

Kan detta bero på att jag äter för mycket vitaminer eller att min kropp inte kan tillgodose sig det eftersom jag får i mig för lite fettsyror?



Ifall det är så att jag får i mig överskott av detta, hur kan det påverka mig? på vilket sätt är det farligt? och hur ska jag minska det i så fall? vill gärna ha lite råd och fakta om detta, jag har sökt ihjäl mig efter info på nätet men det står inte mycket om överskott eller hur mycket man måste äta för att få överskott och om de beror på att man äter för lite av annat eller liknande..

Hoppas du kan hjälpa mig!

2011-10-31 @ 11:28:58
Postat av: johanna

Jag jobbar heltid som brevbärare (springer myyycket) och pluggar på kvällarna så jag har inte så mycket tid till att laga mat. Har du några tips på hur jag k an få i mig allt jag behöver utan att stå vid spisen all min lediga tid? Protein har jag särskilt svårt att få i mig..

2011-11-02 @ 12:08:38
Postat av: johanna

och är kaviar nyttigt?

2011-11-02 @ 13:17:18
Postat av: challe

1) Är majonnäs nyttigt? 2) Hur blir man bäst av med det obotliga fettet runt magen? 3) Vad kan man äta för att få bättre hy (minska finnar etc)? 4) Hur påverkas vår kropp av tillsatser, konstgjorda saker i maten och färgämnen? Är det farligt?

2011-11-02 @ 16:33:36
Postat av: Anonym

Heej!

Jag undrar hur mycket man kan äta "utöver" det man brukar käka utan att gå upp i vikt? T.ex Lördagsgodis... Om man en gång i veckan äter kanske 800 kcal extra mot vad man brukar, kommer detta att tillslut leda til viktuppgång?

2011-11-05 @ 20:44:19
Postat av: Elin

Hej!



just nu ar jag i USA och testar pa livet som utbytesstudent. Alla verkligen aalskar PBJ sandwiches (peanutbutter and jelly). Och alla pastar att jordnotssmor ar JATTEBRA eftersom det innehaller massor med protein. For mig kanns jordnotssmor bara onyttigt med tanke pa allt fett. Men jag kan ju ha fel saklart. Ar jordnotssmor bra for oss?

2012-01-10 @ 19:08:21
Postat av: Anonym

Hejsan! Varför får jag alltid ont i magen en halvtimme efter jag har ätit banan? Jag googlade på "ont i magen av banan" och såg att det kom upp bland sökförslagen tidigt, så jag anar att jag inte är den första med det problemet. Ändå hittade jag inget svar.

(Bör kanske nämnas att det inte var så innan jag fick anorexi men det gör fortfarande ont trots att jag ätit normalt i över tre månader. Kan det på något sätt ha påverkat?)

2012-01-25 @ 15:31:54
Postat av: Anonym

Vad skulle du säga är en normalportion sushi för en 16-årig flicka? Jag dricker alltid ett glas mjölk till maten. Har du några åsikter kring sushi (eller någonting spännande att berätta, hehehe)? Det serveras ju knappast efter tallriksmodellen, som jag egentligen håller mig till.

2012-01-25 @ 15:46:24
Postat av: Frida

Hej!



Jag tränar ofta sent på kvällen och är ofta hungrig när jag kommer hem. Brukar ta och äta en grov-smörgås eller lite naturellyoghurt med frukt.

Är det okej? Har nämligen hört att man inte bör äta på kvällen

2012-01-26 @ 21:28:40
Postat av: Kim

Vad tycker du som dietist om alla dessa dieter/livsstilar som flödar nu för tiden? Dvs, gi, lchf osvosv.

2012-03-06 @ 12:59:19
Postat av: camila

är det bra att äte jätte mycket frukt hela tiden+

är det bra att tvätta sej med handsprit hela tiden

vet du det?

2012-04-09 @ 19:36:48
URL: http://wwwaromabutiken.se
Postat av: Jenny

Hej! Jo det är så att jag länge funderat på att bli vegetarian, och nu tänker jag slå slag i saken. Men innan jag börjar skulle jag gärna vilja ha lite tips om vad som är viktigt att få i sig så att man inte får näringsbrist eller liknande. Vilka vegetariska livsmedel innehåller mycket protein, järn osv? Tack på förhand!

2013-10-29 @ 16:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback