Mattips inför resan till Tyskland

Någon som skall resa till TYSKLAND på semestern? Här kommer lite mat och matkulturs-tips ifrån Tyskland!!



CURRYWURST & BRATWURST
Bratwurst är en tysk korv. Den kan vara gjord av både lamm, nöt eller fläskkött och oftast kryddad med vitlök, muskot, kryddnejlika, kummin och ibland majram. Den brukar serveras med ketschup och senap samt med bröd eller pommes. Själva namnet "Bratwurst" betyder "korv att steka". Den finns många sorter och olika variationer av Bratwurst. Currywurst, kan man säga, är en sorts Bratwurst. Currywurst är också en tysk korv som är väldigt populär. Den går att köpa, i olika prisklasser, över hela Tyskland och Berlin och serveras vanligen med tomatsås, ketschup, currypulver och pommes frites eller bröd.
Currywursten är rätt god tycker jag. Men det är inte det nyttigaste man kan äta, och jag tycker man inte blir så jättemätt. Inte det bästa att stå sig på alltså, om man är väldigt aktiv på sin Berlin- eller Tysklandsresa.


NÜRNBERGER BRATWURST
Nürnberger Bratwurst är en liten, tunn och kort korv som sedan länge länge tillverkats i staden Nürnberg i Tyskland. Den är skyddad enligt EUs lag "Protected geographical indications" vilket betyder att den endast får tillverkas i Nürnberg. Korven innehåller bl.a. kryddan mejram. Denna korven ovan åts till frukost med scrambled eggs samt en liten skål med söt senap som man fick vid sidan av.


Mycket korvar kan man köpa i Tyskland. Och i mataffärerna finns dem förpackade i små glasburkar till och med!



STREUSELSCHNECKE
Poppis kaka med "knasper" ovanpå. Finns i många olika varianter!

BERLINER/BERLINERMUNK
"Berliner" kallar vi i svenskt tal ofta "Berlinermunk" eftersom det är lite som en munk. I Tyskland kallar man den också ibland för "Pfannkuchen". Det är en munk med fyllning, kanske med vaniljfyllning, moccafyllning, chokladkräm hallon- eller äppelkräm. Plommonsylt är också en vanlig fyllning. Munken är gjord av söt jästdeg och friteras i olja. Fyllningen brukar injiceras efter tillagningen.


PRETZELS/BRETZELS
En kringla med salt på. I min smak ter den sig lite tråkig, men många älskar den. Smakar ungefär som en supertjock salt pinne!


VANILLEKIPFERLN
Dessa Vanillekipferln bakade jag i samband med vårt "Europa-tema-fik" när jag var fikavärd för ett nationscafé. Vi bakade kakor från olika länder i Europa och dessa hade jag fått recept av ifrån en tysk kompis mormor. Hon skickade receptet till mig från Tyskland, och min vän hjälpte mig att översätta det. Vanilj"hornen" är riktigt goda och smälter i munnen!



HARIBO
Haribo är tyskt, och därför bör man spana in alla roliga Haribo-påsar när man är där! Massor med olika sorter att välja på, som inte heller finns i Sverige.


RITTER SPORT
Französische strasse 24, paralellgata till "Unter den linden", i Berlin, kan man besöka ett Ritter Sport-center. Där säljer de massa choklad, en del till fabrikspriser, och man kan även se hur processen går till då man gör choklad. Ritter Sport är ett tyskt märke och de gör många sorters olika choklad. Här ovan några nya för säsongen, bl.a. med smak av "Stracciatella" och "Körsbär".



APFELSCHORLE
En äppelsmakande dryck som är väldigt vanlig i Tyskland.

TYSK ÖL!
Bör testas såklart.




KÖRSBÄRS-SMAK på det mesta...
Något som man kan lägga märke till i Tyskland, men även i andra länder i Europa (ex. Tjeckien, Polen m.fl) så är det att de smaksätter mycket med körsbär! Dryck, choklad, kakor, te, vin... Detta är ju inte lika vanligt i Sverige. Men jag gillar det, tycker körsbärssmaken är väldigt god och annorlunda! 

Något tyskt som fattas? Tveka inte att kommentera!!


Hoppas ni fick lite tips på vägen!
Klicka in på "Matkultur i världen" i listen till vänster, om ni vill ha fler mattips ifrån andra länder!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Pauline

Vanillekipferln är min favorit! Min oma brukar alltid göra dom till jul :) Hon kommer från österrike .

2011-07-08 @ 10:55:29
URL: http://pupsie.webblogg.se/
Postat av: Susanna

Blir verkligen sugen på att åka till Tyskland och testa denna tyska mat och mer! :)

2011-07-08 @ 17:11:28
Postat av: Helena

Schnitzel tycker jag är väldigt tyskt, speciellt Jägerschnitzel. Tysk mat är väldigt god och något underskattad anser jag.



Oh, och spargel! Fast det är ju inte säsong nu.

2011-07-08 @ 17:44:36
URL: http://metrobloggen.se/helenaidag
Postat av: Anonym

knödel glömde du:D / svensk i köln:)

2011-07-09 @ 20:41:15
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Vad kul att få se lite bilder från Tyskland, det bästa jag vet är att gå omkring i utländska mataffärer och bara insupa alltihop - tänk vad olika man äter i olika länder! Helt sanslöst! Det där med körsbär har jag också tänkt på, det finns mycket som är smaksatt med det även i USA. Och där har de banne mig kanel i allt! Bröd, tuggummi, tandkräm, godis, yoghurt... ALLT!

2011-07-11 @ 16:10:36
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Cornelia

Har precis kommit hem efter 2 månader i Tyskland. Allt vad du tipsade om är väldigt typiskt därifrån!

Apfelshorle tycker jag är riktigt god, för den har smak men är inte så speciellt sockerrik. Mums!

2011-08-29 @ 15:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback