SMAKTEST: Fem sorters havregryn

Havregryn som havregryn kan man tänka. Men jag har alltid funderat på om det är någon tillverkares havregryn som faktiskt är lite godare än någon annans?! Jag beslöt mig för att ta reda på detta! Så tillsammans med min syster testade jag fem olika tillverkares havregryn. Och döm om min förvåning: det var STOR skillnad på de olika!!

Att bara äta havregryn är lite trist, därför har testet genomförts genom att provsmaka havregrynsgröt. Gröten, som bestod av 1 dl havregryn och 2 dl vatten (inget annat), tillagades precis likadant - 2 min i micron. Därefter fick gröten kallna lite. Därefter bedömdes konsistens, utseende och smak. Jag och min syster rangordnade grötarna, från godast till sämst.



TOPPLISTAN:
1. Icas Ekologiska havregryn
(plats 1 för mig, plats 2 för min syster)
2. Saltå Kvarns Ekologiska havregryn (plats 3 för mig, plats 1 för min syster)
3. Axas havregryn (plats 2 för mig, plats 3 för min syster)
4. Delad sistaplats: Garants havregryn & Gyllenhamars havregryn (plats 4 och 5 hos mig och min syster)

Vi var alltså ganska överrens om vad vi tyckte! De två som kom sist var verkligen betydligt osmakligare än de på topp tre, som var lite mer lika varandra!



PLATS 1: Icas Ekologiska & KRAV havregryn
Pris:
15,90 kr för 750 g (21,20 kr/kg)
Kommentarer: God smak!, något vattnig, lite smörig smak nästan. Mums!


PLATS 2: Saltå kvarns KRAV havregryn
Pris:
22,90 kr för 650 g (35,25 kr/kg)
Kommentarer: Gulare färg, smakar mer "obehandlat", mer havresmak, lite besk, bra konsistens, fin struktur.


PLATS 3: Axas havregryn
Pris:
12,90 kr för 750 g (17,20 kr/kg)
Kommentarer: God, bra konsistens, lite "knapriga" bitar i - gott!


DELAD SISTAPLATS: Garants havregryn
Pris:
13,90 kr för 1,5 kg (9,25 kr/kg)
Kommentarer: Vattnig!!, konstig smak, smakar "gamla popcorn", vattnig, smakar skinkspad.


DELAD SISTAPLATS: Gyllenhamars havregryn
Pris:
11,90 kr för 500 g (23,80 kr/kg)
Kommentarer: Slemmig, geggig, smaklös, smetig, smakar inget, inget tuggmotstånd.


Så kanske kommer ni att tänka lite annorlunda nästa gång ni handlar havregryn?! Glädjande var ju faktiskt att de ekologiska sorterna denna gången toppade testet! Och tyckte det var lite kul att Gyllenhamars som skall framstå som "så fina havrgryn" faktiskt kom sist!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Kul test! Har aldrig riktigt tänkt på att det skulle vara någon skillnad på dem...

2011-12-07 @ 13:37:38
Postat av: Edit

Vad i helvete?! (ursäkta uttrycket) Hur kan Gyllenhammar hamna sist? Nu är kanske smaken som baken, men de är definitvt de godaste havregrynen jag ätit. Mjuka, lena och smakrika. Inga rivjärn i halsen som alla andra.

2011-12-07 @ 15:21:44
URL: http://editpedit.blogg.se/
Postat av: Elina

Kul med havregrynstest! haha men vad komiskt att ni har satt gyllenhammar sist! Jag tycker att de är de allra bästa! :)

2011-12-09 @ 11:24:28
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

jag tycker saltåkvarns är absolut godast =)

2011-12-09 @ 18:05:15
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback