Test: Fyra glutenfria småkakor

Tänkte det passade bra att göra ett livsmedelstest nu när jag äter glutenfritt, och då blev det glutenfria småkakor. Vad jag upplevt är det svåraste med att vara glutenfri är just bröd och kakor/bakverk. Och därför ville jag testa några glutenfria småkakor. Jag valde 4 olika sorters kakor, av fyra olika märken.

Kakorna har testats av 5 personer. Mig, en annan dietiststudent, två "vanliga" testpersoner samt en glutenintolerant testperson. Kakorna har kommenterats angående utseende, smak, konsistens och har sedan fått ett betyg från 1 till 5, där 1 = dålig och 5 = jättebra! Medelbetyg har räknats fram, och inom parentesen ser du vad alla gav för betyg. Först kommer den kakan som fick bäst betyg!

 
Havrekakor (Semper)
Pris:
ca 19 kr för 150 g (127 kr/kg)
Kommentarer:
* Utseende:
Ser god men lite tråkig ut. Lite trist. Lite snålt med choklad i. Ser trevlig ut.
* Konsistens: Kompakt kaka. Fin struktur. Inte så smulig.
* Smak: Smakar mycket havre. Lite flottig smak i slutet. Sticker lite i munnen, av bakpulver? Väldigt god. Saftig och ganska smakrik. Smörig och god smak. God havresmak. Smakade mycket.
Betyg: 3,8 (3,4,4,4,4)

 
OREO (Glutano)
Pris:
ca 22 kr för 150 g (147 kr/kg)
Kommentarer:
* Utseende:
Syns att den är bakad i industri. Trist. Lagom storlek. Såg tråkig ut. Om den låg på ett kakfat skulle jag inte ta den, eftersom den ser så tråkig ut. Liten.
* Konsistens: Spröd, lite tam kräm mellan kexen. Torr. Hård.
* Smak: Kraftig chokladsmak med nyans av kaffe. God. Fyllningen smakade lite av vanilj, men det bruna smakade ingenting. Smakade godare än vad den såg ut! Stark chokladsmak, men lite kvalmig eftersmak.
Betyg: 3 (1,3,3,4,4)

 
Chokos (Crazy bakers)
Pris: ca 19 kr för 150 g (127 kr/kg)
Kommentarer:
* Utseende:
Rund och fin. Fin brun färg. Ser torr och tråkig ut. Lite större i storleken än de andra. Liknar "hembakad".
* Konsistens: Geggig, fastnar i tänderna. Sockerkristaller som knastrar i tänderna. Smälte fint. Saftigare än vad man trodde. Inte så smulig. Smulig.
* Smak: Smakar väldigt bränt. Helt okej, men inget speciellt. Smakar inte så kraftigt. Smakar kola och kaffe. Inte så smakrik. Lite torr och tråkig men ändå god chokladsmak.
Betyg: 2,4 (1,2,3,3,3)

 
Pepitas (Schär)
Pris:
ca 20 kr för 200 g (100 kr/kg)
Kommentarer:
* Utseende:
Ser torr ut. Ser konstgjord ut.
* Konsistens: Sandig konsistens. Lite "vass", tror man kan få skavsår i munnen om man äter för många. Väldigt torr!
* Smak: Söt. Smakar oboy och majs. Sträv. "Stickig" i smaken. Smakade inte så mycket. För söt smak. Inte så god choklad. 
Betyg: 2,2 (1,2,2,3,3)


Förutom glutenfria kakor i den glutenfria hyllan, finns andra "vanliga" kakor/bakverk som oftast inte innehåller gluten. Här är några exmpel (men läs alltid innehållsförteckningen för att vara på den säkra sidan):
* Almondys frysta daimtårta (glutenfri)
* Chokladbiskvier (oftast glutenfria, läs IF)
* Gräddbullar utan "rånplattan" i botten (läs IF)

Och om du vill baka själv, så publicerade jag för ett tag sedan detta inlägg med recept på glutenfria kakor och bakverk: http://matresan.blogg.se/2010/october/mina-glutenfria-kakor-bakverk-godis-brod.html

Har ni något annat tips eller smakat någon kaka ni kan rekommendera?

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susi

Havrekakorna är himmelska!! Alla andra färdiga glutenfria kakor tycker jag alltid har en läskig bismak av bakpulver eller nåt.

Hemköp hemma på min gata i stan (lol) har kokosbollar utan kexbotten, supergoda, och såklart glutenfria. Yay!

2010-10-14 @ 14:13:07
URL: http://www.livetmusikochceliaki.net
Postat av: Amanda

Jag tycker nästan att alla Schärs produkter är mindre goda och blir nästan alltid besviken. De oreoskakorna tycker jag är riktigt riktigt goda och smakar så gott! Om man ska köpa kakor så rekomenderar jag Sempers Äppelmuffins, man ska värma dem lite i micron och sen är det bara att njuta!

2010-10-15 @ 21:22:16
URL: http://amandabjoerk.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej! Kul att du testar! Jag tycker att pepparkakorna är väldigt goda. Sen finns det "kakor" som påminner om kitkat och nån annan väldigt godisliknande, dessa har man ju blivit bestulen på när de funnits i skafferiet:) oftast är det ju lättast att baka kakor själv och bara byta ut mjölet. Lycka till med din utmaning! :)

2010-10-18 @ 21:40:15
URL: http://Omeletten.blogspot.com
Postat av: Therese

Kul med ett kaktest! Har inte hittat crazy bakers i nån av mina affärer, men behöver kanske inte leta efter dem så hårt efter ditt test ;-)

2010-10-20 @ 21:11:37
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback