Gluten- och laktosfria rödbetsbullar

Nog för att man har händerna fulla med deg efter att ha bakat dessa, men goda blev dem! De blir söta (tack vare rotfrukterna) och saftiga! Högsta betyg av min syster också.


Ingredienser (20 st bullar):
* 50 jäst
* 5 dl laktosfri mjölk
* 1,5 msk physsilliumfrön
* 0,75 dl fibrex
* 1 msk mörk sirap
* 2 tsk salt
* 0,25 dl rapsolja
* 2 färska rödbetor
* 1 st morot
* 2 dl rena havregryn
* ca 7 dl grov glutenfri mjölmix
* ca 9 dl fin glutenfri mjölmix

Mjölen kan vara lite olika, jag använde mig av MixWells basmjöl samt Finax grova glutenfria mjölmix.

Gör så här:
Skala och riv rödbetorna och moroten grovt. Värm mjölken fingervarm och slå den över den söndersmulade jästen i en bunke. Blanda så jästen löser sig och tillsätt sedan fröna, fibrex, sirap, salt och olja. Tillsätt sedan rödbetorna och moroten samt mjölet. Arbeta degen ordentligt. Låt den sedan jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Rulla sedan bollar av degen och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Degen kan vara rätt kladdig, men man får göra sitt bästa. Mjöla händerna och rulla sedan. Det är alltså meningen att degen skall vara kladdig! Låt bullarna jäsa ytterligare ca 20 min och grädda sedan i ugnen 10 minuter.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Härlig färg på bullarna!!

2010-10-11 @ 19:14:27
Postat av: Amanda

Detta är lite galet. Haha. Hittade till din blogg för några dagar sedan och upptäcker att du har min dröm. Jag vill sååå gärna bli dietist och söker men har lite för dåliga betyg. Jag är glutenintolerant och det gör att jag blir lite mer intresserad eftersom du skriver så mycket om det. Så, det är du som har tagit mitt drömliv! Haha! Hoppas jag inte skrämde dig nu. Jättefin blogg! Woho!

2010-10-11 @ 20:47:12
URL: http://amandabjoerk.blogg.se/
Postat av: sofie

sv: Tack tack. Du är jätteduktig på mat, blir alltid så hungrig är jag tittar in ^^

2010-10-12 @ 07:32:19
URL: http://sofiearndt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback