Lite tjeckisk kokkonst - Schnitzel

Matkultur intresserar mig väldigt, och därför är det ju extra spännande när man blir bjuden på mat av någon från ett annat land... Igår fick jag alltså prova på lite tjeckisk kokkonst. Och ja, det var en "intressant" upplevelse. Det blev schnitzel och pulvermos. Inte så mycket grönsaker... Men man får ju "ta seden dit man kommer"...



Schnitzeln gjordes genom att först banka kycklingfiléer så att de blev "platta". Sedan vändes de i vetemjöl, uppvispade ägg samt i rikligt med ströbröd. Sedan stektes/friterades de i olja i en stekpanna. Men det var spännande att se hur man gör schnitzel för jag har bara ätit de "färdiga" innan. 

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Åhh, såg riktigt god ut! Tänker på Tyskland där man ätit det innan! Bara Läderhosen som fattas :)

2010-03-02 @ 19:14:03
Postat av: Mia

Det godaste som finns är hemmagjorda schnitzlar <3 Definitivt på min topp 10 av alla maträtter :D

2010-03-02 @ 20:19:13
Postat av: M-A

Coolt, har aldrig testat på att göra det från scratch

2010-03-03 @ 23:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback