Morots- och russinbröd i långpanna

Fick ett infall att baka bröd igår, och det fick bli ett bröd som jag bakat flera gånger innan när jag bodde på Island! Denna gången hade jag dock russin i också, för att piffa till det och göra det lite saftigare... Och så gillar jag ju russin!!


Ingredienser (till en plåt):
* 7,5 dl vatten
* 50 g jäst
* 2 st morötter
* 1 dl russin
* 2 msk flytande margarin
* 1 msk salt
* 1 dl grahamsmjöl
* 3 dl vetekli
* 2 dl rågmjöl
* 9 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm vattnet på spisen till 37 grader, fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke och häll över vattnet och rör runt. Riv morötterna grovt och blanda ner dem, russin, margarin och salt i degspadet. Blanda i alla olika mjölsorter och rör runt degen ordentligt med en slev. Låt sedan stå att jäsa i ca 40 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader en stund innan jäsningen är kar.
Smörj en långpanna väl med flytande margarin. Häll/ös ut degen ur bunken på långpannan och platta ut med en slev. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Skälp upp det färdiga brödet på ett galler och låt svalna under en bakduk. Skär i så stora rutor som du vill ha dem. Klart!

Jättegoda att äta med philadelphiaost på!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad saftigt och gott det ser ut!!

2010-02-11 @ 16:38:48
Postat av: Lisa

Åhh, jag minns när du hade bakat detta bröd på Island! Jag hade med mig några bitar som jag fått av dig på nordjobbsresan norrut (då du ju var tvungen att jobba)& jag minns att jag åt det sent på kvällen på bussen & tyckte det var jättegott :)

Minns jag inte fel hade du i små bitar av torkade aprikoser då - själv tycker jag att det är godare att ha i bröd än russin...och lite solroskärnor är alltid gott att blanda ner i degen ;)

2010-02-11 @ 19:09:53
Postat av: Alexandra, KAKHUSET ♥

mumsmums ♥

2010-02-17 @ 11:59:13
URL: http://www.kakhusets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback