Het gryta med tofu, grönsaker och kokosmjölk

Hade en vän här på besök i helgen och då är det roligt att testa något nytt recept. Vi gjorde denna grytan nedan och den blev jättegod!! Väldigt stark, vilket jag ju gillar. Min vän tyckte den var lite för stark, men då kan man nöja sig med att bara ta 1 msk currypasta i.


Ingredienser (4 port):
* 1 st purjolök
* 300 g naturell tofu
* flytande maragrin att fräsa i
* 1 st röd paprika
* ca 250 g fryst grönsaksblandning med ärtor, majs och broccoli
* 1-2 msk grön currypasta (beroende på hur starkt du vill ha det)
* 400 ml kokosmjölk
* örtsalt efter smak
* salt efter smak
* cashewnötter (vi tog rostade o saltade)
* Tillbehör: basmatiris

Gör så här:
Strimla purjolöken och skär tofun i små kuber. Fräs detta i lite margarin, tills purjon mjuknat, i en stor gryta. Lägg mot slutet i paprikan som du också strimlat. Häll i grönsaksblandningen, currypastan och kokosmjölken i grytan. Låt koka samman på svag värme tills paprikan mjuknat. Smaka av med örtsalt eller salt. Servera med basmatiris samt några cashewnötter på toppen!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Ser väldigt gott ut. Blev tofun bra konsistens?

2010-02-24 @ 19:11:18
Postat av: Jenna

Verkar som ngt i min smak :) kokosmjöljsgrytor går alltid hem!

2010-02-24 @ 22:54:45
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Lisa

Åh vad gott det ser ut!! Och det var det ju också - som sagt bara lite för starkt för mig ;)

2010-02-25 @ 08:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback