Alla Cadburys choklad som jag smakade i Australien & Nya Zeeland

Det blev en hel del chokladätande när jag var i Australien och Nya Zeeland i somras. Dels för att det fanns så många spännande smaker att prova, och en del som vi inte har hemma, men också för att när man är på gång och reser hela tiden så blir man rätt så godissugen!! Som tur är fotade jag alla choklad och gav också betyg till dem. Eftersom jag reste med min syster så har hon också gett betyg till alla choklad. Mitt betyg står bakom "H" och hennes bakom "S". Är fortfarande det vanliga choklad-betygssystemet som jag använt mig av! ;P

Så här kommer alla Cadburys-choklad vi provade i Australien och Nya Zeeland i somras! De inhandlades bl.a. på de två Cadbury-fabrikerna som vi besökte, i Hobart på Tasmanien och i Dunedin, Nya Zeeland.

 
Cadbury Snack
Ett väldigt roligt choklad måste jag säga, idén var jättebra! I chokladkakan finns det bitar med olika fyllning, av ananas, jordgubb, turkish delight, coconut ice, caramel och apelsin. Tyvärr var den enda som var god den med karamell, och då kan man ju lika gärna köpa en hel sån chokladkaka. De andra var inte alls goda. Fyllningen var flytande och sliskigt söt, den här slängde vi till slut.
H: 1   S: 1

Cadbury Macadamia
Macadamianötter är ju helt underbara! Tänkte därmed att denna borde vara jättegod. Och den var god, men det var lite snålt med nötter i. Så tyvärr en besvikelse. Mer nötter så hade betyget gått upp stort!
H: 3,5  S: 3,5

 
Cadbury Dream White Chocolate
Jättegod vit choklad! Den här chokladkakan tog slut fort!
H: 4,5   S: 5

Cadbury Rocky Road
Den var helt okej. Men hemma är man ju van vid att det ska vara dumle i - men det var det inte i denna. Det var mashmallows i, nötter, små körsbärs-gélebitar samt kokos i. Lite konstig kombo tyckte vi. Men det hände ju något med varje bit och det var gott om "fyllning" i.
H: 3   S: 3,5

 
Cadbury Crème Brûlee
Smakar lite som Lindt crème brûlee som finns här hemme, men inte riktigt lika god. Denna blev också uppäten ganska fort, men min syster var lite mer impad än vad jag var.
H: 3,5   S: 4

Cadbury White Bubbly
Smakar lite som kinderchoklad, men kändes aningen tråkig.
H: 3,5   S: 3,5

 
Cadbury Berry Pannacotta
Jag tycker egentligen inte riktigt om kombon choklad och bär/frukt, men vi ville ändå prova denna. Blev lite väl sötsliskig. Denna fick åka med i väskan ett tag innan hela blev uppäten. Men så länge den äts upp är det minst en 3:a i betyg!
H: 3   S: 3

Cadbury Black Forrest
Små bitar av körsbär i samt lite kaksmulor. Och så var det något mer som jag inte minns. Men tradig.
H: 3   S: 3

 
Cadbury Roasted Almond
Gott med nötter i, men de var lite sega och trista. Hade varit gott om de varit mer tydligt rostade och lite mer knapriga.
H: 3   S: 3

Cadbury Tiramisù
Lite kaffesmak på chokladen, men lite tam smak.
H: 3,5   S: 3

 
Cadbury Popping Candy
Lite kul med små bitar i chokladen som "poppar" i munnen. Men jag hade hellre ätit chokladet för sig, och popping candy för sig. Sen smakade inte det som poppade något heller, så det blev en liten besvikelse.
H: 3   S: 3

Cadbury Clinkers
Med små bitar av "non stop" i. God men ganska tråkig.
H: 3   S: 3

 
Cadbury Dark Toffee Crisp
Denna var inte alls speciellt god. Och den åt vi inte ens upp, utan skänkte till bättre behövande på ett av hostelen vi bodde på.
H: 2   S: 2

Cadbury Buttons
Inte så speciellt god mjölkchoklad... Undra om man måste stoppa i något annat om de ska göras så små?
H: 2,5   S: 2,5


Cadbury Picnic
Lite som vår snickers.
H: 3,5


Cadbury Boost
Lite som vår Twiz, men med mer klet i. Riktigt god!
H: 4   S: 4


Cadbury Cherry Ripe
Detta var en riktig storsäljare i Australien som var jättepopulär! Oss blev den dock inte alls lika poppis hos. Det var som ett innandömme av kokkos och körsbär, överdraget med choklad.
H: 2   S: 2


Cadbury Crunchie
Hårt innandöme, typ som fluffat stelnat socker som smakade lite karamell. Och sedan chokladöverdragen. Lite speciell.
H: 3   S: 3


Cadbury Caramello
Som Plopp, fast Plopp är godare.
H: 3   S: 3


Cadbury Bubbly Mint
Eftersom jag inte är så jätteförtjust i mint ville jag knappt till en början köpa denna för att testa. Men tur att vi gjorde det, för den var jättegod! Mintsmaken var mild och god och chokladen smälte fint i munnen. En riktig hit! Och eftersom något liknande inte finns hemma fick även en sådan här kaka följa med hem till Sverige!
H: 4   S: 4

Cadbury Moro
Som vår Mars.
H: 3   S: 3

Cadbury Pinky
En lite vad de kallar "nyttigare" choklad med mindre kalorier, som uppenbart riktar sig till kvinnor. Men ska man äta choklad kan man väl lika gärna äta den som är onyttig, eller?!
H: 3  


Cadbury Fish
En riktig Nya Zeeländsk choklad! En chokladfisk med skum-innandömme.
H: 3   S: 3

Cadbury Perky Nana
Banana skids typ, med lite choklad.
H: 2,5

Har ni smakat någon av alla dessa? Vad tyckte ni isåfall?
Och vilket choklad hade ni helst smakat?

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Halleda! Åt vi så mycket choklad?! Måste säga att jag blev lite besviken på deras chokladsorter, ingen riktig höjdare! Tur att vi hittade någon supergod till sist iaf! :)

2010-12-26 @ 14:16:11
Postat av: Susi

Cadbury rockar! Min favorit är "whole nut" och "caramel". Har inte kollat faktiskt om jag kan äta dom nu.... får kolla när jag åker till Irland/UK nästa gång!

2010-12-28 @ 16:32:50
URL: http://www.livetmusikochceliaki.net
Postat av: camilla

Åå vad mumsigt det ser ut, älskar choklad :D Jag har bara smakat på den vanliga chokladen och knapparna men blir så sugen på att smaka white bubbly och mint bubbly :D

2010-12-29 @ 09:25:18
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Sondrehelena

Nice site... Very cool design! Useful information. Go on! Good Site

2011-09-13 @ 13:41:07
URL: http://sondrehelena.blogcheapster.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback