Dinkelbaguetter

Gjorde baguetter med fullkornsdinkelmjöl en dag innan jag reste så här kommer recptet på dem. Jag tyckte de blev goda och smakrika, dock lite torra. Men om man äter dem nybakta eller värmer dem lite i micron innan man äter dem, så blir de saftigare.


Ingredienser (ca 3 baguetter):
* 6 dl vatten
* 25 g jäst
* 9 dl vetemjöl
* 6 dl fullkornsdinkelmjöl
* 2 tsk salt

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det blir fingervarmt och häll det i bunken och lös upp jästen i det. Tillsätt salt och mjöl lite i taget tills allt mjöl är i. Rör och knåda degen tills den är smidig och fin. Låt den jäsa i ca 2 h. Häll sedan ut degen på ett mjölat bakbord och platta ut den. Knåda den sedan en stund till. Dela den i tre bitar. Kavla/platta ut varje del till en väldigt avlång rektangel. Rulla sedan ihop degen så att det blir en lång baguette. (Detta att man först plattar och sedan rullar ihop degen gör att brödet jäser bättre. Lägg baguetterna på en plåt med bakplåtspapper. Skär några snitt ovanpå baguetten (se bilden) med en kniv. Sätt ugnen på 250 grader. Låt bröden jäsa ytterligare 15 min på plåten. Grädda sedan baguetterna i ugnen i 20-25 minuter.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Elina

Hoppas du hade en bra dag idag helena! :D Och jag lovar, det är verkligen sant det där om skådisen.. :D haha

2010-08-31 @ 20:29:31
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Emma

Bloglovin hittade jag inte så får bara vara duktig på att gå in här :) När man bakar med dinkel har det en tendens att bli torrt. Så man får kämpa på med degen, lite kladdigare än vad som är "bekvämt" :)

2010-09-05 @ 16:18:48
URL: http://bakut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback