Sötpotatisgratäng

I sommar har det blivit en del sötpotatis. Dels i ugnen till grillat, och dels en morots- och sötpotatissoppa. Och jag kan bara konstatera - att jag älskar sötpotatis! Det är verkligen en helt genuin smakupplevelse. Därför lyxade jag till det lite ikväll och gjorde en sötpotatisgratäng. Det är jag minsann värd efter att faktiskt ha pluggat ett kapitel till tentan, samt att jag behöver pigga upp mig själv lite nu när jag är förkyld och hängig. Imorgon måste jag ju va frisk!!


Ingredienser:

* 500 g sötpotatis
* 1 purjolök

* 1 tsk salt

* 1 krm svartpeppar

* 1,5 dl minifraiche

* 1 msk senap

* 0,5 dl havremjölk

* 0,5 dl riven mager ost

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Skala sötpotatisen och skär den i ca 1 cm tjocka skivor. Snitta, skölj och skiva purjolöken. Koka sedan potatisskivorna i saltat vatten i ca 5 minuter. Bred ut purjon i en ugnssäker form och täck den sedan med den skivade potatisen. Salta och peppra mellan varven. Blanda minifrache, senap och mjölk och bred över. Strö tillslut över osten och ställ in formen i ugnen tills potatisen är mjuk, ca 25 minuter.

Gratängen passar bra att ätas till ex. bräckt kassler om man vill ha något kött till. Men jag tog istället en större portion gratäng och åt den till broccoli, gröna bönor och majs. Mums!!

/Helena 


Kommentarer
Postat av: Molly

mums vad gott! jag älskar sötpotatis :)

du får ha en bra kommande vecka :)

2009-09-06 @ 20:16:59
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Emma

Sötpotatis är ju jättegott, måste testa detta!

2009-09-07 @ 09:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback