Rocky road-tårta

Detta receptet hittade jag på Martha Stewarts hemsida inför USA-temafikat. Jag gjorde lite ändringar och här kommer nu mitt recept på denna! Den blev sjukt snygg i alla fall! Tyvärr fick jag själv inte smaka den eftersom de två tårtor (32 bitar) vi hade sålde slut jättefort. Men jag kan tänka mig att den var god. Det kan ju lixom inte gå fel med alla dessa smaskiga ingredienser... :) Mitt favoritjulgodis är ju rocky road-bitar och de innehåller ju typ samma sak..


Ingredienser (till en tårta):
Bottnen:
* 200 g digestivekex
* en nypa salt
* 1 msk socker
* 6 msk smör
Fyllning:
* 400 g mörk choklad
* ca 4 dl vispgrädde
* 2 äggulor
* ca 100 g mashmallows
* ca 2 dl jordnötter (osaltade)
* ca g 50 dumlekola
Garnering:
* några mashmallows
* 0,5 dl jordnötter (osaltade)
* mörk choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull på spisen. Mixa kexen till smulor och blanda ner socker och salt. Häll sedan i det smälta smöret och blanda samman "degen". Tryck ut i en form med löstagbar botten. Gör kanterna höga, för det ska få plats med massa gottig fyllning i! Sätt in bottnen i ugnen i ca 15 minuter.
Nu kan du börja med fyllningen. Smält chokladen i en skål i micron. Värm grädden i en kastrull. Ta bort den från värmen och vispa i äggulorna (ta sönder dem innan du vispar i dem) och blanda sedan ner den smälta chokladen. Rör runt ordentligt med en visp tills smeten blir jämn och fin. Häll lite av smeten i det gräddade pajskalet. Lägg i jordnötter, hackade dumlekolor och mashmallows som du klippt/delat i mindre bitar. Varva dessa godsaker med fyllningen tills kakbottnen är fylld. Ställ svalt, t.ex. i en kyl, att svalna.
Dela mashmallowsen till garneringen i mindre bitar. När kakan stelnat lite, strö över mashmallows och jordnötter. Smält lite mörk choklad och ringla över med hjälp av en sked. Låt stå svalt att stela några timmar innan servering. Det går också bra att frysa tårtan. Ta upp den någon timme innan servering så blir den perfekt konsistens! Mumma!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Karin

Åh gud vad gott det lät :) Det måste jag prova nån dag! Men känns lite väl att trycka i sig en hel själv, så får nog bli till nåt kalas eller nåt! Tack för att du la upp receptet! Ha en härlig långhelg :)

2009-09-30 @ 18:33:20
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Sanna

fy sjutton, den måste jag testa! rocky road som är så himlans gott!

2009-09-30 @ 19:14:24
URL: http://sannabakar.blogg.se/
Postat av: Malin

My oh my, det här gillar jag! :D

2009-09-30 @ 22:16:02
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tack för receptet ska testas snarast!

2009-10-01 @ 13:48:24
URL: http://saannaas.blogg.se/
Postat av: Agneta

Nu behöver jag inte skaffa fler kokböcker bara att kika in på denna sidan:)



Blir nog att man får baka idag.kanelbullar kanske;)



Ha det så bra och lycka till med dakningen!

Mvh ag

2009-10-04 @ 10:13:29
URL: http://novsonart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback