Dubbla mörkchokladkakor med jordnötssmörsfyllning

Tack för alla fina kommentarer! Vad glad jag blir :) Kul att ni vill ha recepten på de smaskiga bakverken!! Många att lägga ut nu, men här kommer det första i alla fall. Dessa kakorna var verkligen jättegoda! Väldigt saftiga och smakrika. Smakar mycket choklad, så perfekt för den som gillar det! Och sen tyckte jag att de blev så himla snygga också. Jag brukar ha svårt att få kakorna att bli sådär runda och toppiga (de brukar flyta ut...) men dessa blev ju faktiskt jättebra!


Ingredienser (till många!! kakor):
* 250 g mörk choklad
* 120 g smör
* 2 dl strösocker
* 1,25 dl farinsocker
* 3 st ägg
* 2 dl vetemjöl
* 1,5 tsk bakpulver
* ca 2,5-3 dl kakao
Fyllning:
* ca 150 g jordnötssmör
* 6 msk florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 170 grader. Vispa äggen lite fluffiga i en skål. Smält hälften av den mörka chokladen i en skål i micron. Den andra hälften hackar du i småbitar. Smält smöret i en kastrull på spisen. Blanda samman smör, den smälta chokladen, äggen, mjölet, bakpulvret och kakaon. Blanda till sist ner de hackade chokladbitarna och rör runt ordentligt. Ta en tesked och klicka ut teskedsstora klickar av smeten på en plåt med bakplåtspapper. Låt det vara lite mellanrum mellan kakorna. Grädda sedan i ugnen i 12-15 minuter. Låt svalna på bakgaller. Blanda sedan samman fyllningen och bre den på en kaka, och tryck dit en andra kaka. Mums!!!

/Helena


Kommentarer
Postat av: P

Hej och tack, ska baka dom redan nu i helgen!:)

2009-09-28 @ 19:25:22
URL: http://ihpm.blogg.se/
Postat av: mikaela

ser ut som något för mig. jag ÄLSKAR jordnötssmör :)

2009-09-28 @ 20:43:42
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Filibabba

Jag åt en sån! Mycket gott! :D

2009-09-28 @ 23:08:59
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback