Millionaries shortbread (från Skottland)

Många har frågat efter receptet på "Millionaries shortbread" från Europa-fikat, så här kommer nu receptet! Det tar lite tid och det är många steg, men det är lätt värt all pill eftersom de är så himla goda!! :) Många recept på dessa innehåller kondenserad mjölk, och det är ju både dyrt och lite mer tidskrävande att använda sig av - så jag är väldigt glad över detta receptet där man slipper det. Här är ju rätt normala ingredienser som man ofta har hemma och som inte är så jättedyra.


Ingredienser:
Mördeg:
* 7 dl vetemjöl
* 225 g margarin
* 1 dl socker
Kolafyllning:
* 175 g margarin
* 2 dl socker
* 1,5 tsk sirap
* 3 dl vispgrädde
Garnering:
* Mjölkchoklad (ca 200 g)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna till mördegen till en smidig deg och platta ut den (ca 1-2 cm tjock) i en långpanna. Baka i ugnen i 10 minuter. Under tiden kokar du upp ingredienserna till kolafyllningen. De ska stormkoka tillsammans i ca 10 min. Sedan häller du kolan på mördegsbottnen och ställer in i ugnen igen. När bubblorna, som bildas i kolan, "lägger sig" är det färdigt och du kan ta ut kakan. Låt den svalna. Smält sedan chokladen och bred ut ovanpå. Låt svalna igen, och skär sedan i lagom stora rutor.


I somras åt jag och min syster "Millionaries shortbread" på caféet "Elephant house" i Edinburgh, Skottland. På det caféet satt J.K. Rowling och skrev de första två Harry Potter-böckerna. Så det var lite häftigt, och kakan var jättegod, och så hade jag världens bästa sällskap också. 


Nu ska jag äta godis och dega i tv-soffan.
/Helena


Kommentarer
Postat av: Helena

Mmm, låter väldigt gott. Tack för receptet! Får prova dem någon gång, kanske blir efter jul dock, nu är jag helt inne på julmat, julkakor och julgodis.

2009-11-29 @ 08:52:14
URL: http://tankarommat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback