Oliv- och timjanbröd

Som sagt innan så bakar jag allt mitt bröd själv. Den senaste tiden har dock brödinspirationen legat nere och det har mest blivit knäckebröd (som jag ju köper...). Men igår var jag lite uttråkad och fick ett nytt ryck att baka bröd. Och eftersom jag har väldigt mycket oliver hemma efter olivtestet blev det ett bröd med oliver på. Det blev gott och lyckat! Längtar redan till frukost imorgon bitti... :)



Ingredienser (2 bröd):
* 50 jäst
* 5 dl fingervarmt vatten
* 25 g margarin
* 1 1/2 tsk salt
* 2 msk mörk sirap
* 250 g Kesella lätt
* 3 dl fint rågmjöl
* 1 dl vetekli
* ca 11 dl vetemjöl
* 30 svarta oliver
* 1 uppvispat ägg
* timjan och flingsalt

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och häll över vattnet. När det är fingervarmt häller du det över jästan och rör runt tills den lösts upp. Häll i salt, sirap, Kesella, rågmjöl, vetekli och vetemjöl. Arbeta degen ordentligt så att den hinner bilda glutentrådar (det som gör att brödet jäser). Låt sedan degen jäsa i ca 30 min. Stjälp sedan upp degen på mjölat bord. Platta till den och knåda den sedan. Forma till två bröd och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck i ca 15 oliver i varje bröd. Låt det sedan jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över timjan och flingsalt. Sätt in bröden i ugnen i ca 40 minuter.


Jag är för övrigt nöjd med resultatet i gårdagens Eurovision Song Contest! :) Även om Sakis kunde kommit lite högre... Vaniljglasstestet fortlöpte bra, resultat kommer upp inom någon dag. Ska sammanställa allt först!

Nu är jag trötter. Har jobbat på fiket hela dagen idag och fick också lära mig kassarapporten. Det tog lite tid...
/Helena


Kommentarer
Postat av: Johanna

hej vännen! Ett tips om du har mycket oliver, gör tapenade! jag har ett jättegott och enkelt recept, fråga om du är intresserad!



puss o kram bästa helena som jag längtar efter att träffa! Nu ska jag grilla med mina föräldrar i skillinge, the best place to be!

2009-05-17 @ 19:17:54
Postat av: Anonym

Vilken fin färg brödet fick!

2009-05-17 @ 22:18:23
Postat av: Jenna

Åh så gott det såg ut! Har oxå haft bakkväll idag! Jo jag är nog ganska mycket av en tänkare, vilket har både för och nackdelar, man kan ju tänka, vrida och och vända på allt för mycket ibland oxå :)

2009-05-17 @ 23:08:09
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Susanna

Det såg väldigt gott ut! Och detta trots att jag egentligen inte gillar oliver! =)

2009-05-18 @ 09:20:09
Postat av: stina

gott med nybakat bröd

2009-05-18 @ 14:00:30
URL: http://kittygitty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback