Jitterbugg

Efter en seg och trött dag i skolan kände jag för att pigga upp mig själv genom att baka lite. Och sen är det ju min namnsdag också! Märta, som jag heter efter min farmor. Det blev ett klassiskt kakrecept från boken "Sju sorters kakor" (still going strong!) som jag ändrat och fixat till lite :) De vita är snäppet godare än de bruna, men båda är väldigt goda! Kakdeg som smälter i munnen tillsammans med det sega från marängen... kan inte gå fel.

 

Ingredienser (ca 50 st):

* 200 g margarin

* 4,5 dl vetemjöl

* 1 dl socker

* 1 äggula

(* för mörk deg: tillsätt 4 msk kakao)

Fyllning:

* 2 äggvitor

* 4 msk socker

* karamellfärg, ex. rosa eller grön

Gör så här:

Arbeta samman margarin, vetemjöl, socker och äggula (och ev. kakao) till en deg. Man får arbeta rätt länge och intensivt för att den ska hålla ihop - men det går efter lite tid! Ställ in degen i kylen för att kallna en stund. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sockret och vispa lite till. Rör i önskad karamellfärg i slutet. Sätt ugnen på 175 grader. Dela degen i två bitar och kavla ut på folie till två stycken rektanglar, ca 16*30 cm. Bred på äggviteblandningen på de två utkavlade plattorna. Ta sedan hjälp av foliet att rulla dem till en rulle. Ställ in i kylen en stund, det blir mycket lättare att skära då. Skär varje rulle i ca 25 bitar och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Grädda i ugnen i 175 grader i ca 14 min.


 
Bruna jitterbugg med rosa fyllning och vita jitterbugg med grön (fast det syntes väldigt dåligt) fyllning.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

åh vad fina de blev!

2009-05-11 @ 22:15:12
Postat av: Jenna

Det såg väldigt mumsigt ut! Jag har nog aldrig bakat några andra kakor än pepparkakor, men nu blev jag sugen :D

2009-05-12 @ 19:28:35
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback