Chokladkolapaj med hallon och blåbär


Ingredienser:
* 100 g margarin (jag använde 50 %-igt smörgåsmargarin. Går precis lika bra.)
* 0,5 dl strösocker
* 2 dl havregryn
* 1,5 dl vetemjöl

Fyllning:
* 1,5 dl vispgrädde
* 50 g margarin
* 1,5 dl ljus sirap
* 200 g choklad (jag använde 100 g mjölkchoklad och 100 g mörk choklad)
* 2 dl blåbär och hallon (helst färska, jag använde dock frysta)

Till servering:
* Milda visp 20 %

Gör så här:

Sätt ugnen på 200°. Smält margarinet i en kastrull, tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg och tryck ut i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda pajskalet i ugnen ca 10 min.
Koka under tiden upp grädde, margarin och sirap i en kastrull. Koka på svag värme ca 10 min. Ta kastrullen från värmen och lägg ner chokladen, bryten i bitar, i smeten. Rör tills chokladen smält och smeten är riktigt slät och blank.
Häll chokladsmeten i pajskalet och strö hallonen och blåbären. (Om du använder frysta bär, så låt dem tina i en sil så att den mesta vätskan rinner av dem innan de läggs på pajen.) Ställ i kylen att stelna minst några timmar eller över natten. Pudra gärna kakan med lite florsocker innan servering och servera den tillsammans med Milda visp 20 %.


Det var denna pajen som jag gjorde igår. Den blev väldigt god, men väldigt maffig. Det räcker med en liten liten bit :)

Idag har jag odlat många många fräknar! Härligt! Pluggandet har gått sådär, nu börjar jag bli trött och uttråkad. Vill verkligen bara att detta ska vara över snart! Längtar bort bort...
/Helena


Kommentarer
Postat av: martin

när vi syns i sommar.. vilket jag KOMMER och SKA se till att vi kommer göra så kommer jag tyvärr tvinga dig att baka en sån till mig nea.. är bara så :P ser underbart gott ut..



ha det gott sockertopp (där fick jag till det!! =D)

2009-05-30 @ 17:55:41
Postat av: emma

om du gillar foto. kolla gärna in mina bilder :)

2009-05-30 @ 20:14:41
URL: http://jumpintopuddles.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: tack :D

2009-05-30 @ 20:32:57
URL: http://jumpintopuddles.blogg.se/
Postat av: LL's Äventyr

Välkommen till FOGG: http://llsaventyr.blogg.se/fogg Sidan för dig som vill bli hittad lättare ;-)



Varmt välkommen Önskar LL's Äventyr!

2009-05-31 @ 08:40:20
URL: http://llsaventyr.blogg.se/fogg
Postat av: Kerstin

Samma här! Jag drömmer nog mig bort lite väl mkt just nu. Varit magsjuk hela eckan så tappat en veckas värdefullt pluggnde.... kommer vara ett helvete nu... men snart!! Snart är det sommar!!! Lycka till!! puss o kram

2009-05-31 @ 10:26:30
Postat av: Susanna

Det kurrar verkligen i magen av hur gott det verkar!

2009-06-01 @ 10:19:19
Postat av: Sandra drömkaka

Men gud så gott, det här receptet måste jag verkligen prova någon gång!!

Jag som bakade tidigare idag blev ju sugen på att baka nu igen ;) !

2009-06-06 @ 23:06:30
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback