Chokladfudge-cupcakes med hallontopping

Chokladmuffins med fudge och vitchoklad-bitar i, med en topping av vit choklad, cream cheese och hallon. Mums! Allt det goda blandat! Bestämde mig för att göra dessa idag för att pigga upp mig själv lite. Det bästa med att baka är att man får slicka skålen vilket jag gladeligen gjorde (samtidigt som jag pluggade på om njurarnas funktion). Jag fick därmed också inviga mina nya muffinsformar i silikon som jag inhandlat! De var verkligen jättebra. Muffinsen jäste upp snyggt i formen, bara "pluppade" ut ur formen när den kallnat och sen var det bara att diska formarna och så kan man använda dem igen. Känns lite mer miljövänligt också. Muffinsen blev i alla fall jättegoda. Det enda var att jag blev lite missnöjd med "frostingen" som jag egentligen hade tänkt spritsa lite snyggt på toppen, men det blev den alldeles för rinnig för. Hur som helst blev det ganska effektfullt och snyggt med det rinniga, och toppingen blev ju god! Spritsa får jag göra någon annan gång.

 

Ingredienser (ca 8 st):

* 1 ägg

* 1 dl socker

* 0,5 dl mjölk

* 50 g margarin

* 1 ¾ dl vetemjöl

* ¼ dl kakao

* 1 tsk bakpulver

* ½ krm salt

* 4 st vaniljfudgegodisar

* 50 g vit choklad

Topping och garnering:

* 25 g vit choklad

* 50 g cream cheese (ex. Philadelphiaost)

* ca 1 dl florsocker

* 4 st hallon

* 8 st geléhallon


 

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägget och sockret pösigt. Smält margarinet och låt det svalna.

Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål och rör sedan i det i äggsmeten. Blanda också ner margarin och mjölk. Hacka vaniljfudgen och den vita chokladen i rätt grova bitar. Blanda ner dem i smeten. Klicka ut smeten i formar, fyll dem till ca 2/3. Sätt in i ugnen i ca 20 minuter.

Smält den vita chokladen och blanda ner creamcheesen, florsockret samt hallonen som du mosat. Blanda ordentligt. Ställ i kylen att svalna ca en stund innan du häller/brer ut toppingen på muffinsen. Toppa med ett geléhallon (eller annan dekoration) på varje muffins.

 

Jag fick i alla fall bra betyg av de i korridoren som fick smaka en cupcake!

/Helena


Kommentarer
Postat av: Jenna

Nu måste jag ju gå och köpa muffinsformar ;) Är ett stort fan av de enorma köpmuffins med massor av god glasyr och mumsigt innehåll som säljs i gallerian i sthlm, men eftersom de verkar bli minst lika goda om man själv gör dem är det nog dags att börja baka.



Vad skönt att du verkar ha fått njuta lite av solen oxå utöver allt pluggande!

2009-05-31 @ 20:53:05
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Dillan

å va goda dem sér ut!!!förresten vilken fin blogg du har!!ha det bra

2009-05-31 @ 23:23:32
URL: http://dillansblogg.blogspot.com
Postat av: Susanna

Åhh, jag vill också prova en! De ser enormt goda ut!

2009-06-01 @ 10:17:59
Postat av: moonzanna

Sv: tror att den är sprillans ny, så det klart du ska teste den ;) Supergod !

2009-06-01 @ 12:45:43
URL: http://moonzanna.se
Postat av: moonzanna

hahah det fick fort ;) ja det tycker jag verkligen du ska göra. Ja vit choklad finns ju knappt alls...skulle vara gott om dom blandade i en kaka så att det blir lite som kinderäggen, för dom är grymt goda !

el vad tycker du ?

2009-06-01 @ 12:55:27
URL: http://moonzanna.se
Postat av: Emma

Tjusig rosa färg! Är inte det din favorit-rosa? :P

2009-06-02 @ 09:03:20
Postat av: Elina

Ser gott ut de där :)

2009-06-05 @ 15:03:55
URL: http://eliiinas.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Bakade dem precis, MUMS säger jag! Som godis! Sanna & Ida gillade dem också! Får se vad min "fall-grupp" säger imorgon.. :D

2009-09-28 @ 21:09:32
Postat av: Madde

vart kan man hitta vaniljfudgegodisar?

2010-03-15 @ 15:45:22
Postat av: Anonym

Lösgodis - karamellkungen. :)

2010-03-15 @ 21:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback