Saftigt grahamsbröd (med lite russin i såklart)

När jag var och pluggade hos en kompis häromdagen bjöd hon på grahamsbullar och jag blev inspirerad och gick och köpte en jäst på vägen hem därifrån. Har känt mig trött på mitt bröd jag har i frysen den senaste tiden, så kände det var dags att baka igen. Har längtat efter att göra bröd, så därför blev det bröd istället för bullar. Just grahamsbröd tycker jag ibland känns som att det blir lite "torrt" och "tråkigt". Men jag måste bara säga att detta brödet blev jättegott! Det blev saftigt inuti med en knaprig skorpa. Jag tror hemligheten är att få till en bra jäsning för att göra det saftigt (vid jäsning blir det ju inte lika kompakt) så arbeta därför degen ordentligt! Jag kommer absolut att göra det här brödet fler gånger. Det går dessutom utmärkt att rosta!



Ingredienser (till två limpor):

* 25 g margarin

* 5 dl havremjölk

* 50 g jäst

* 1 ½ tsk salt

* 2 msk mörk sirap

* ½ dl russin

* 8 dl grahamsmjöl

* 5 dl vetemjöl


Gör så här:

Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös ut den i lite av vätskan. Häll sen på all vätska och blanda även ner salt, sirap, russin och mjölet lite i taget. Arbeta degen ordentligt tills den blir smidig och fin. Låt den jäsa i ca 30 min. Stjälp upp degen på bakbord. Platts först ut den till en platt deg, rulla sedan ihop den och fortsätt knåda (detta för att den ska få bra jäsegenskaper). Dela degen i två bitar och tryck ut dem till en avlång platta. Rulla ihop till ett bröd och lägg med skarven nedåt på en plåt. Gör likadant med den andra degbiten. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Ställ sedan in i ugnen i 200 grader i 30 minuter.


Laktosfritt: Använd laktosfritt margarin.

Mjölkfritt: Annvänd mjölkfritt margarin. Havremjölken är laktos- och mjölkfri.

Glutenfritt: Just detta receptet går inte att göra glutenfritt.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Åhh det verkade gott! Jag bakade också bröd nu ikväll. Det blev ett bovetemjölbröd med aprikoser och äpple i. Ska bli spännande att testa det i morgon bitti!

2009-03-15 @ 22:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback