Kikärtsgryta med spenat och kokosmjölk

Idag har jag stått i köket från kl. 8 till 14 och lagat mat för fulla muggar! Jag och två klasskamrater provlagade de fem vegetariska recept som vi arbetat fram. Uppgiften består i att vi ska ta fram fem vegetariska recept som kan passa att ha till "matlådor". Så idag har vi lagat alla fem rätter och genomfört sensoriska bedömningar av dem med hjälp av en provsmakningspanel. Rätterna har också fotograferats. Nu väntar en sista finslipning av recepten innan vi förhoppningsvis får grönt ljus att publicera dem i "Hemmets kokbok" - en nätbaserad kokbok som vår institution på universitetet håller i.
Naturligtvis är rätterna också näringsberäknade för att de ska ha en bra och nyttig sammansättning och ge rätt mängd energi!

Nu i väntan på publicering bjuder jag så länge på ett av recepten som jag jobbat lite extra med. Nämligen en kikärtsgryta med spenat och kokosmjölk. En snabblagad och billig måltid som passar utmärkt till matlådan.


Denna bilden är ifrån när jag provlagade rätten hemma i Småland och min mamma och syster hjälpte mig med smakbedömning och tips. Måste också tillägga att det faktiskt är mycket godare än vad det kanske ser ut! :P

Ingredienser (4 port):
* 1 gul lök
* 3 vitlöksklyftor
* 2 msk rapsolja
* 2 tomater
* 200 g fryst bladspenat, tinad
* 2 tsk gurkmeja
* 1 burk kikärtor (240 g)
* 2 dl lättkokosmjölk
* salt, peppar och chilipulver

Tillbehör (för att göra måltiden näringsmässigt komplett):

* 4 dl matvete - koka enligt förpackningen

* 400 g broccoli

* knäckebröd med lättmargarin och ost.


Gör så här:
Fräs lök och vitlök i oljan några minuter. Hacka tomaten och lägg ner i lökblandningen. Tillsätt väl avrunnen spenat och gurkmeja. Rör om. Skölj av kikärtorna och låt dem rinna av. Lägg ner dem i grytan. Häll kokosmjölken över och låt koka ihop utan lock 5-10 minuter. Smaka av med salt, peppar och chilipulver. (Man behöver ganska mycket salt.) Servera med tillbehören.
Ett tips är också att röra ner lite russin mot slutet om man vill bryta av grytan med lite sötma!

Glutenfri: Byt ut matvetet mot quinoa och brödet mot glutenfritt alternativ.

Laktosfri: används laktosfritt lättmargarin på brödet.


/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Jag tycker att det smakade gott! Känns som framtida studentmat! =)

2009-01-08 @ 20:59:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback