Grön lasagne

Ytterligare ett recept som jag och mina två kurskamrater satt ihop till vårt projekt "vegetariska matlådor". Den här lasagnen blev snabbt en favorit för mig iaf! Krämig och mild och god :) Svår att sluta äta... Och lättgjord förståss, vilket gör att denna nog kommer bli en klassiker hos mig framöver. Nyttigt med lite spenat också, man måste tänka på att få i sig ordentligt med järn då jag inte heller äter kött speciellt ofta.



Ingredienser:

* 2 msk rapsolja + till stekning

* 2 msk vetemjöl

* 5 dl havremjölk

* 2 vitlöksklyftor

* en gul lök

* en squash (zuccini)

* 150 g okokta gröna linser (kokta; 300 g)

* 250 g hackad fryst spenat (eller grönkål), tinad och avrunnen

* 1 tsk timjan

* 1 tsk basilika

* salt, peppar

* ca 10 lasagneplattor (räcka till ca tre lager)

Gör så här:

Koka dem gröna linserna. (det är lite olika tider beroende på vilket märke det är, läs därför på förpackningen.)

Börja med att göra en Béchamelsås. Häll rapsoljan en kastrull och rör ner mjölet. Späd med mjölken, lite i taget och rör noga så att det inte klumpar sig. Salta och peppra. Koka såsen på svag värme i ca 15 min, eller tills den tjocknat lite. Rör om då och då.

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och hacka löken. Skiva också den sköljda squashen tunt. Fräs grönsakerna mjuka i olja. Pressa över vitlöken. Salta och peppra. Blanda i de kokta linserna samt den tinade spenaten/grönkålen. Smula över örtkryddorna och rör ihop.

Smörj sedan kanterna på en form, ca 20X30 cm. Varva lasagneplattorna med den gröna fyllningen och Béchamelsåsen. Börja och avsluta med vit sås.

Grädda lasagnen i mitten av ugnen i ca 45 min. Avsluta måltiden med en frukt.

 

Glutenfri: Ersätt med glutenfria lasagneplattor samt red såsen med t.ex. majsstärkelse.

Laktosfri: Receptet ovan är laktosfritt.

I helgen har Lisa, min jobbarkompis från Island, varit här. Det har varit några jätteroliga dagar fyllda med shopping, tedrickning, bullbakning, rumikubspelande och annat mys. Åhh, jag är så glad över alla mina fina vänner!!
Nu har jag varit och simmat. Fick ett simkort i julklapp så nu har jag äntligen tagit tag i det!

Trevlig söndagseftermiddag och kväll!
/Helena


Kommentarer
Postat av: Greenis

Låter som en jätte god maträtt) Ska testa den omgående:)

2009-01-12 @ 00:08:49
URL: http://greenisrecipes.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback