Bagels

Idag har jag haft tväd-dag. Jag råkade säga det när jag träffade på en kompis idag. Alltså helt enkelt en "tvätt- och städdag", men jag snubblade på orden. Mina fria timmar gjorde också att jag blev sugen på att baka, och något lite mer komplicerat eftersom jag hade tiden. Därför blev det Bagels! Både vanliga och lite grövre, som jag själv improviserade fram.  
 

  

Ingredienser Bagels (12 st):

* 5 dl vatten

* 25 g jäst

* 2 msk rapsolja

* 1 msk salt

* 2 msk socker

* ca 14 dl specialvetemjöl

* solros-, vallmo- eller sesamfrö till garnering


Ingredienser lite grövre Bagels (12 st):

* 5 dl vatten

* 25 g jäst

* 2 msk rapsolja

* 1 msk salt

* 2 msk mörk sirap

* 0,5 dl vetekli

* 1,5 dl grahamsmjöl

* 6 dl fullkornsvetemjöl

* ca 6 dl specialvetemjöl

* solros-, vallmo- eller sesamfrö till garnering

Gör så här:

Värm vattnet till fingervärme (37 grader). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap/socker och mjöl. Arbeta ihop den väl till en smidig deg. Låt degen jäsa i ca 1 h.

Tag upp degen på mjölat bakbord och forma till en längd. Dela den i 12 delar. Forma runda bollar och platta till dem lite. Stick tummen rakt igenom och snurra bullen så att hålet blir större. Gör hålet lite större än du vill ha det, eftersom det jäser igen lite. Lägg bröden på mjölat bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 15 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader.

Koka upp vatten (ca 4 liter) i en stor och vid gryta. Lägg i "ringarna" i grytan (2-4 åt gången) och låt dem koka 1 min på varje sida. Lägg dem sedan på plåtar med bakplåtspapper. Strö över vallmo-, solros- eller sesamfrö.

Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.




Var på tekväll i måndags, på glöggfika igår och imon är det drink-kväll! :)

/Helena


Kommentarer
Postat av: Thess

Vad duktig du är :) Blev de goda? Det ser riktigt fint ut! Jag skulle oxå vilja hinna baka mer.. Blir kanske lite kakor till helgen.

2009-01-14 @ 19:59:15
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Susanna

De ser verkligen jättemumsiga ut! Jag som tänkte att man inte kunde göra det själv, men ack så fel! =)

2009-01-15 @ 07:43:14
Postat av: Helena

De blev supergoda!!

2009-01-15 @ 11:37:19
Postat av: Karin

ÅH! du är för söt!



du är så grym med alla dina kok-konster! HEJJA DIG!

KRAMAR

2009-01-16 @ 18:43:04
URL: http://www.karinsvirrvarr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback