Rosabrun chokladkaka (till alla hjärtans dag)

Jag presenterar härmed stolt ett recept jag som jag själv experimenterat fram (det gör jag ju i och för sig med alla) men ändå;
Gjorde den till mig och mina kompisar till alla hjärtans dag. Det var ju några dagar sen nu, men det har blivit lite segt med uppdateringar eftersom min dator fortfarande är sönder. Man kan förståss göra denna kakan när som helst på året!


Ingredienser:
Mörka chokladbottnen:
* 200 g mörk choklad
* 90 g margarin
* 1,25 dl socker
* 3 ägg
* 0,5 dl vetemjöl

Rosa överdelen:
* 150 g vit choklad
* 60 g margarin
* 0,75 dl socker
* 2 ägg
* 0,25 dl vetemjöl
* några droppar rosa/röd karamellfärg

Gör så här:
Smält margarinet i en kastrull. Dela chokladen i bitar och rör ner i margarinet tills det är smält. Tillsätt sockret. Låt smeten svalna och blanda sedan i äggen. Rör ordentligt. Sikta i mjölet och rör om. Gör såhär med både den mörka och den ljusa delen. I den vita blandningen, blanda även ner några droppar karamellfärg tills du tycker att färgen ser lagom ut.
Smöra och bröa en kakform med löstagbar kant. Häll den mörka chokladblandningen i formen och grädda i 175 grader i ugnen. När den stått inne i 10 min tar du ut formen och häller försiktigt över den rosa blandningen. Grädda sedan i ytterligare 40 minuter.


Tyvärr blir kakan brun ovanpå (och inte rosa) men det rosa syns när man skär i kakan. Kunde smakat lite mer vit choklad, överdelen. Men hur som helst var den väldigt god och mastig! Jag serverade kakan med grädde med några droppar rosa karamellfärg i. Riktigt fint alla hjärtans dag till ära :)

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback