Svarta vinbär - fulla av C-vitaminer och antioxidanter!

Imorse var jag ute i trädgården och plockade lite svarta vinbär till frukostfilen. Bären är helt perfekta nu, fin balans mellan det söta och syrliga!


Att börja dagen med lite svarta vinbär är riktigt nyttigt! Visste ni att svarta vinbär innehåller 210 mg C-vitamin per 100 g? Detta kan jämföras med 100 g av en apelsin som innehåller ca 53 mg C-vitamin per 100 g. (Annars är det lätt att tro att apelsinen är bäst på det.) Det rekommenderade dagsbehovet av C-vitamin för en frisk vuxen människa är 75 mg per dag. Alltså behöver man egentligen bara äta ca 35 g svarta vinbär för att klara att komma upp i den nivån!

Svarta vinbär är dessutom fulla av antioxidanter som kan hjälpa till i kroppens försvar mot främmande och kanske farliga ämnen. Ofta är det så att ju mörkare ett bär eller frukt är, dessto mer antioxidanter innehåller det. Alltså är det också då förståeligt att blåbär, katrinplommon och russin också är fulla av antioxidanter! Så frossa i bär o frukt!!

Nu ska jag ut och springa en runda!
/Helena

Kommentarer
Postat av: Molly

hej!

hoppas att din dag har vari bra? :)

svarta vinbär är så gott :) brukar du göra sylt eller så av dem? :)

ha en fortsatt bra kväll :) Kram

2009-08-05 @ 20:09:45
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Jenna

Oj att de innehåller så mycket c-vitamin visste jag faktiskt inte :)

Russin och blåbär äter jag mycket av. Får ta och plocka lite vinbär när jag hälsar på hos min pappa nästa gång!

2009-08-06 @ 08:36:14
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Cec

Passande för dig att russin innehåller mkt antioxidanter ;)

2009-08-19 @ 16:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback