Mattips inför resan del 4 - Wales

Jag gjorde bara en dagsutflykt till Wales huvudstad Cardiff när jag var i Storbritannien, men lite matkultur hann jag prova på i alla fall :)

LAMB COWL
Beskrevs i menyn som "En hjärtlig och traditionell köttsoppa med lamm, morötter, purjolök, kålrot, rova, lök och linser" och den serverades tillsammans med en bit bröd och smör. Riktigt god och mustig soppa! (dock var vissa av köttbitarna lite läskiga med lite brosk på..) Men klart godkänd och god och mättande mat! Brödet var jättegott att doppa i soppan.


WELSH CAKES
En platt rund kaka i brödkonsistens med russin och någon krydda i, kunde dock inte placera vilken. Den var sedan "rullad" i socker. Lite torr var den, men väldigt god! Den smälte i munnen och den smakade mycket. Första kakan tyckte jag var lite tråkig, men för varje kaka blev den bara godare och godare... Mums!
 


Jag hade ingen aning om att de hade ett eget språk i Wales, men tydligen. Det ser mest ut som man snubblat lite på tangentbordet tycker jag...

Om ni har testat någon annan Walesisk mat tar jag gärna emot synpunkter om dessa! :) Jag får ta mer tid i Wales någon annan gång och smaka allt annat de har att bjuda på.
/Helena

Kommentarer
Postat av: Jenna

Ibland behöver man synda :) För snart kommer ju den mesta shoppingen bestå av kurslitteratur istället :P Finns det förresten någon andrahandsbokhandel eller liknande i Uppsala universitet som är bra att veta om? Ser verkligen fram emot höstens kurser och spanar redan efter böcker!

Det ska bli roligt att prova alla din bakverk :) Vart ligger caféet någonstans? Är de kring vår institution eller kanske någon helt annanstans?

2009-08-11 @ 10:07:42
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag har en skylt-bild till dig från Turkiet, jag tror du gillar den ;)

2009-08-12 @ 17:15:39
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Ojoj! Vilken fullkomlig färgexplosion det var på soppbilden ;) Får mig att tänka på Tjeckien..

De har någon med dyslexi anställd på skyltbolaget, och så har de inte hjärta att säga att det blivit lite fel, utan skruvar snällt upp skyltarna ändå..

2009-08-19 @ 16:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback