Mattips inför resan del 3 - England

Då var det dags att berätta lite om vad man borde testa på att äta om man åker till England! Bilderna är från min resa, där jag försökte att testa allt som jag blivit tipsad eller läst om. Det blev "tyvärr" ingen "English breakfast" (eller man kanske ska säja som tur var). Som backpacker försöker man leva billigt och vi fick ju oftast frukost på hostelen på morgonen. Dessutom skulle jag nog inte må så bra om jag började dagen med korv och bacon och sånt. Hehe, men då har man ju något kvar att testa :)

ENGLAND
Maträtter:
Cornish pasty, fish & chips, cottage/shepherds pie, chicken tikka masala, english breakfast
Snask och kakor: Sticky pudding, fruitcake, flapjack, fudge
Dryck: Te

CORNISH PASTY
 
"Cornish pasty" är lite som en pirog. Den finns med många olika fyllningar, men den mest traditionella innehåller biffkött, potatis, rovor och lök. Och denna bakas då sedan i ugnen. Jag och min syster köpte den traditionella för att smaka. Man kan hitta Pastyn lite överallt i Storbritannien, det finns många småshoppar som bara säljer Pastys. Tyvärr tyckte vi inte att den var så jättegod. Jag tyckte att den var lite smaklös och tråkig, det hände inte så mycket. Och sen kändes den ganska onyttig. Är nog lite mer av vad man kan kalla "bukfylla". Men jag skulle gärna ge den en chans till nästa gång jag är på besök, och då välja någon med en mer spännande fyllning; ex. ost och skinka.
Om man dessutom vill ha lite extra matkultur-poäng när man äter denna så ska man göra det i Cornwall i England (sydvästra England) för det är med den delen av England som är mest förknippad med Pastyn. Det är därför den heter "Cornish" pasty.


FISH & CHIPS
Är ju en av de vanligaste rätterna i England som man ju bara måste testa!! Friterad fisk, med pommes frites och vi fick dessutom ärtor och tartare sås till våran. Men, det här var verkligen inget för mig. Det kändes väldigt väldigt onyttigt och jag gillar ju egentligen inte fritering. Jag pillade bort friteringen på fisken och då blev det i stort sett inget kvar på tallriken, och jag blev alltså inte ett dugg mätt. Så detta var ingen bra upplevelse för mig, men det kan ju också bero på var man köper sin "fish & chips": Jag kan tänka mig att den kan vara jättegod om man bara köper den på rätt ställe.


COTTAGE/SHEPHERDS PIE
Är en "paj", eller gratängliknande maträtt, gjord på biff- eller lammkött och mosad potatis. Termen "Shepherds pie" brukar vanligtvis användas om pajen är gjord på lammkött och "Cottage pie" används om pajen är gjord på biffkött. Jag och min syster beställde Cottage pie och fick den serverad med ärtor och pommes frites (de där britterna ska ju ha pommes frites till Allt!). Den var faktiskt riktigt god och vi blev mätta och belåtna!


CHICKEN TIKKA MASALA
Den här rätten är ju egentligen inte typiskt engelsk, utan indisk. Men p.g.a att många indier invandrat till England och Storbritannien så finns det många riktigt bra indiska restauranger där. Och en vän som jag träffade i Skottland sa att vi bara inte fick missa att smaka en "Chicken tikka masala" innan vi åkte hem! Och denna rätt fanns att hitta i menyn bland alla andra klassiska engelska rätter, på nästan vilken restaurang som helst. Rätten verkar ha växt in bland Englands egna traditionella rätter. Vi fick kycklingen serverad med ris, naanbröd, poppadum och mango chutney. En riktigt god och kryddig rätt!!


ENGLISH BREAKFAST & FATTIG ENGELSK HOSTEL-FRUKOST
"English breakfast" ju faktiskt en riktigt traditionell rätt man borde testa när man är i England. En sådan frukost kan bestå av stekt ägg, korv, vita bönor i tomatsås, bacon, vitt bröd m.m. Tyvärr testade jag aldrig det. Vi var för snåla för att betala så mycket för en frukost, och dessutom är jag ingen fan av bacon och korv.
Men en annan klassisk frukost som också finns i England är den vad jag kallar "fattiga engelska hostel-frukosten" som vi fick på alla hostel. Den består av vitt bröd, marmelad, te, cornflakes och mjölk. Man blir inte mätt och den innehåller inte speciellt mycket näring. Här borde en dietist rycka in!!


STICKY PUDDING
 
Pudding är en klassisk engelsk efterrätt/dessert. På engelska beskriver de pudding som "moist sponge cake" vilket på ren översättning blir "fuktig svampig kaka" (de syftar alltså på konsistensen på kakan). Att den ska vara "sticky", vilket betyder "kladdig" eller "geggig", verkar vara viktigt! Jag och min syster var på en liten matmarknad och där testade vi en pudding och mannen i ståndet sa "Was it sticky enough?" så det verkar vara viktigt. Vi köpte en färdigpackad pudding i en mataffär att testa. Egentligen borde man köpt den på café för att kunna ge en rättvis bedömning, men vi hade inte hur mycket tid och pengar som helst. Vi hade tagit med puddingen på en utflykt och vi hade längtat efter den en stund när vi väl tog vår fikapaus. Men, usch! Den var inte alls god, det tog nästan emot att svälja. Vi slängde den och gick och köpte glass istället. Jag har dock köpt en kakbok med mig hem och tänkte testa att göra egen  pudding, jag vill tro att den faktiskt kan vara god och att vi bara råkade köpa en tråkig en.

FRUITCAKE
Fruktkaka är också en engelsk specialité. Vissa gör den kakan till julen hemma i Sverige, och då brukar den kallas "Engelsk fruktkaka". Den består av mycket frukt, bl.a. russin, vinbär, körsbär m.m. och innehåller också smör, socker och kryddan kanel. En riktigt saftig och smakrik kaka!


FLAPJACK
Flapjack är en sorts platt kaka, som man gör i långpanna. Den består ofta av en mjuk degbottnen gjord på smör, socker, havregryn och mjöl. Och har sedan en garnering ovanpå med ex. caramel, choklad, vit choklad m.m. Man köper den i små plastförpackningar och dessa finns även att hitta i Sverige nu! Jag provade en med yoghurt/vit choklad och den var riktigt god!! (Men så var det ju lixom smör, socker och havregryn och det kan ju bara inte gå fel.) Dock kan man lätt göra en sådan själv, bara att blanda en god smuldeg och äta. Det var ju ingen nyttighet precis.


FUDGE

Fudge måste man testa i England! Det finns affärer som endast lever på att sälja fudge. Efter besvikelsen av den skottska fudgen som jag smakade, ville jag dock ge den en ny chans och prova på i England. Jag och min syster köpte tre sorters fudge i en fudgeaffär. Fudge med maltesers i, nöttäckt fudge och en som hette "thunder & lightening" med vit och ljus fudge. Alla var jättegoda och smälte fint i munnen. Nötfudgen var en riktig höjdare!! Det fanns även andra spännande smaker, vad sägs om "Blueberry cheescake fudge"!? En bra present att köpa med sig hem till familj och vänner när man varit iväg och rest :)
På bilden nedan står jag och spanar in i skyltfönstret på Fudgeaffären, som låg i Newquay.


TE

I alla dess smaker och former! Köp på dig massa roliga sorter när du är i England :) Det här gröna teet med mango köpte jag i en mataffär och det var riktigt riktigt gott! (snart slut tyvärr)

Hoppas ni fick lite tips! :)
/Helena

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Tycker du fångat England bra.



Onyttigt är genomgående och det absolut bästa med England är definitivt alla indiska restauranger.

2009-08-04 @ 09:18:20
Postat av: Malin

Åh, fudgen såg verkligen helt underbar ut! Älskar fudge :)

2009-08-04 @ 13:33:29
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Emelie - EmeliesPlace

en massa gott :D

2009-08-04 @ 15:52:35
URL: http://emeliesplace.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den första grejen ser sjukt gott ut

2009-08-04 @ 16:55:13
URL: http://saraabs.blogg.se/
Postat av: Jenna

Flapjack hittade jag någon gång i en kiosk vid Universitetet till mellis :) Den var supergod, även om den inte direkt var nyttig hehe



Mina farhågor om fish&chips har besannats! Har aldrig kunnat tänka mig att det kan vara gott, och inte hajat vad som är så speciellt med det heller. Docm kommer jag nog ändå av nyfikenhet vara tvungen att prova när jag besöker England.. :)

2009-08-04 @ 17:23:07
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: Tack så jättemycket!



Och matpysslar gör du visst också! :D Det vet jag inte om jag kan... att jag bor i studentkorridor och saknar ugn underlättar inte heller ;D Du har också en jättefin blogg!!

2009-08-04 @ 21:13:42
URL: http://juliapysslar.blogg.se/
Postat av: daniela

åh fudge. haha

2009-08-05 @ 11:21:48
URL: http://impasses.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag älskar fish n' chips, men det kan samtidigt vara bland det tråkigaste flottiga som kan hamna på tallriken. Helst ska man köpa från något litet stånd där man får den serverad i tidningspapper, och med vinäger på pommes friten, utan tartarsåsen. Och helt färsk fisk, såklart.

Resten av det brittiska köket har jag dock inte särskilt mycket till övers för..jag brukar köpa knäckebröd och havregryn på någonsupermarket o fixa egen frukost, för vitt rostat bröd m marmelad o cornflakes står jag mig inte länge på, o bacon, korv o bönor vill jag inte ha till frukost. Är glad att det finns betydligt mer näringsrika alternativ lättillgängliga i sverige iaf:)

2009-08-09 @ 10:33:31
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Susanna

Vi testade verkligen mycket! Det var roligt, något som jag vill fortsätta med på resor framöver! =)

2009-08-09 @ 13:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback