Marsipanfigurer till påsk

Nu är jag hemma i Småland och hälsar på hos familjen över påsk! Jag håller på att plugga till en tenta i Anatomi som vi ska ha på tisdag, så det är mycket att läsa - men lite pauser för att göra roliga saker måste man ta! Så igår gjorde jag och min lillasyster marsipan och så knåpa vi ihop lite påskfigurer! :) Mums vad goda de blev!! och fina! Nu delar jag med mig av detta helt underbara recept som vi använt oss av under hela min barndom!


Recept till marsipan (måånga figurer):
* 1,5 dl vispgrädde
* 1,5 dl vetemjöl
* 300 g mandel
* 1 st bittermandel
* ca 400 g florsocker
* karamellfärger (vi använde gul, grön, blå och röd)

Till garnering: blockchoklad, vit choklad, kokos, strössel och annat man kan tänkas använda sig av som är ätbart.

Gör så här:
Blanda mjölet och grädden i en kastrull. Värm upp den och koka den tills den blir lite "transparent" i färgen och lossnar lätt från botten i kastrullen. Rör om hela tiden. Skålla mandeln (värm upp i vatten och ta bort skalet) och mal den sedan i en mandelkvarn. Blanda den avsvalnade gräddblandningen med den malda mandeln. Tillsätt florsocker lite i taget och arbeta till en smidig och fast deg. Dela upp degen i bitar och färga dem i de färger du vill ha dem med hjälp av karamellfärgen. Smält choklad till garnering. Sen är det bara att börja göra figurer! Passar lika bra till jul som till påsk.



Klicka på bilderna för förstoring av våra figurer! ;P


Ikväll tänkte jag lägga upp en PÅSKTÄVLING! Så håll utkik efter den :)
/Helena


Kommentarer
Postat av: Emma

Men vad fina!!

2009-04-09 @ 13:02:35
Postat av: Susanna

Det blev verkligen urtjusiga och vilket engagemang vi la ner!! Mycket nöjd! Och att de är supergoda skadar ju ej! =)

2009-04-09 @ 15:32:52
Postat av: Victoria

sv: kul att du kollade min blogg. Måste säga att din blogg är kul och inspirerande :)

2009-04-09 @ 21:49:14
URL: http://kalasakuten.blogg.se/
Postat av: hollywood diamond

aw så söta!:)

2009-04-11 @ 12:32:18
URL: http://hollywooddiamond.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilka söta!! :)

2009-04-11 @ 14:59:10
URL: http://malinsblogg.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det här ska jag prova :D

2011-04-21 @ 21:06:43
URL: http://aandreaemeliee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback