Toscansk böngryta

Jag och en kompis hade bokat in en matlagningskväll igår (för att sedan titta på "Bonde söker fru" tillsammans :P). Och jag hade på förslag ett recept på en Toscansk böngryta som jag hittat recept för på ica. Det var kul att handla till grytan då jag ex. aldrig har köpt stjälkselleri innan, men nu har jag koll på vad det är! Och även om det var mycket ingredienser till grytan blev inköpet till den väldigt billigt. Vitkålen kostade ex. bara 2,90 kr/kg. En burk bönor kostade 5,20 kr. (Jag handlade på Willys.) Jag köpte dock ingen kruka med rosmarin. Eftersom man bara skulle hacka i en matsked bestämde jag mig för att använda den torkade kryddan jag har hemma istället. Men det blir ju alldeles säkert godare med den färska.

Som vanligt - försök att välja ekologiska och KRAV-märkta produkter så långt som det är möjligt!

Toscansk böngryta - 4 portioner

2 morötter

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

250 g stjälkselleri

300 g vitkål

2 msk olivolja

1 citron

1 kruka färsk rosmarin

8 dl vatten

1 grönsaksbuljongtärning

2 burkar stora vita bönor, à 400 g

salt och peppar


  

Gör så här:
Skala morötter, lök och vitlök. Skölj och ansa selleri och vitkål. Skär alla grönsaker i tärningar.

Fräs alla grönsaker utom vitkålen i olivolja. Raspa skalet av en citron och hacka 1 msk rosmarin som tillsätts till grönsakerna. Tillsätt vattnet och lägg i grönsaksbuljongtärningen. Låt det koka sakta i 20-25 minuter.

Häll av och skölj bönorna, tillsätt dem och vitkålen. Låt grytan koka i 4-5 minuter. Smaksätt med salt, peppar och lite citronsaft.


Jag och min kompis åt ris, samt mitt nybakade bröd (recept nedan), till grytan. Jag tyckte den blev riktigt god. Sådär syrlig. Men både jag och min kompis tyckte nog att själva basen skulle varit lite "fylligare". Kanske kan man ha i lite kokosmjölk eller någon annan lite gräddig produkt.

  
/Helena


Kommentarer
Postat av: Ida

Grytan såg väldigt god ut måste jag säga! Kanske får ta och laga en sådan snart..

2008-10-23 @ 22:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback