Smaktest av olika sorters russin

Ni som känner mig vet att det finns en sak jag är väldigt beroende av, nämligen russin :) Jag äter russin flera gånger om dagen och kan få riktig abstinens efter dem! Men, jag måste också säga, att det är skillnad på Russin och Russin. För de russinen som jag gillar har en speciell smak, vissa russin tycker jag inte alls om. Och för de som ännu inte provsmakat sig fram bland alla russinsorter som finns, kommer här nu resultatet av ett russinsmaktest som jag med hjälp av sex provsmakare genomfört.


Testet var ett blindtest. Alltså hade inte testarna någon aning om vad det var för russin de testade. De satte sedan poäng på russinens smak efter skalan 1=usch, 2=inte god, 3=okej, 4=god och 5=utsökt smak. De fick också skriva kommentarer om varje russin, ex. vad de kan passa till.


Russinen som testades var Gula russin, Jätterussin, Gröna russin, Sunmaids russin, Eldorados russin och Saltå Kvarns KRAV-märkta russin. Här följer nu russinresultatet i ordning efter godaste till minst godaste sort (baserat på genomsnittligt smakbetyg);


 

PLATS 1 - Sunmaid russin från Kalifornien

med 4 poäng i smak (3,3,4,4,4,5,5)

Kan köpas i nästan alla butiker, ca 35 kr/kg

Bedömarna tyckte: Ser ut som klassiska russin. Ser goda ut. Vanliga, inte så spännande. Mjuka. Saftiga. Lagom sötma.

Kan tänkas passa till: i Lussekatter, i fruktsallader, i kakor, i gröt, i bröd och som snacks.



PLATS 2 - Gula russin från Sydafrika

med 3,9 poäng i smak (3,3,3,4,4,5,5)

Inhandlade i Hötorgshallen i Stockholm. 80 kr/kg.

Bedömarna tyckte: Exotisk färg. Syrliga. Lite sura. Söta. Lite torra. Smakar färskt. Ojämn smakkvalité på russinen. Svårt att äta många eftersom de är så söta.

Kan tänkas passa till: i fruksallad, till müsli och fil, i bröd och i gröt.



Delad PLATS 3 - Jätterussin från Chile

med 3,6 poäng i smak (2,2,3,4,4,5,5)

Inhandlade i Hötorgshallen i Stockholm. 80 kr/kg.

Bedömarna tyckte: Ser fräscha ut. Glansiga. Bra konsistens. Fruktiga. Aprikosaktig smak. Saftiga. Söta. Syrlighet. Eftersmak av järn. Ojämn kvalité på russinen. Svårt att äta många av dem för att de är så söta. Goda, men nästan För söta. Smakar och känns som stelnad frukostmarmelad.

Kan tänkas passa till: i fruktkaka eller som dekoration på någon maträtt/bakverk.


 
Delad PLATS 3 - Saltå Kvarns russin från Turkiet - KRAV-märkta

med 3,6 poäng i smak (2,3,3,4,4,4,5)

Finns att köpa på ex. Coop. 48 kr/kg.

Bedömarna tyckte: Ser tråkiga ut. Fina i färgen. Söta. Lite torra. Lagom sötma. Man kan äta många av dem eftersom de är lagom söta.

Kan tänkas passa till: bara äta som de är, i bröd eller i glögg.


 
PLATS 4 - Eldorado russin från Turkiet

med 3 poäng i smak (2,3,3,3,3,3,4)

Finns i de lite "billigare" mataffärerna, ex. på Willys. ca 30 kr/kg.

Bedömarna tyckte: Klassisk russinsmak. Små. Torra. Söta. Konsistens av kanderat socker.

Kan tänkas passa till: i lussekatter, i glögg och i småkakor.


 
PLATS 5 - Gröna russin från Iran

med 2,7 poäng i smak (2,2,2,3,3,3,4)

Inhandlade i Hötorgshallen i Stockholm. 80 kr/kg.

Bedömarna tyckte: Tråkig färg. Bleka. Rolig färg. Rolig avlång form. Smakar inte så mycket. Milda. Torra. Lite krispiga (kärnor i). Något russin smakade krasse. Ojämn smakkvalité på russinen. Lite kvalmiga.

Kan tänkas passa till: som snacks, i ex. en nötmix.


Hoppas att testet gav er någon aha-upplevelse!
Vill du också vara med och testa produkter till min blogg? Skicka mig ett mail så kanske jag hör av mig när det är dags för ett nytt test av något. [email protected]


/Helena


Kommentarer
Postat av: Mamma

Är vi lite tråkiga, tycker du? Har vi blivit så vana vid SunMaidrussinen så vi har svårt att ta till oss några andra sorter?

2008-10-29 @ 13:24:10
Postat av: ..Thess..

Å, den sista russinsorten var de som Kimmo påminnde om snorbusar HAHA! ;P Bosses favorit var nog Elorados, han gillade de lite torrare!

2008-10-29 @ 14:40:20
URL: http://tessielur.blogg.se/
Postat av: Anonym

hejhopp ha en fin dag! :)

2008-10-29 @ 14:45:13
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag tycker inte ni va tråkiga, angående mammas inlägg. Sunmaid är ju mina favoriter faktiskt :) o de har jag provat mig fram till efter lång tids letande o smakande!

2008-10-29 @ 18:16:12
Postat av: Cec

Intressant, kilopriset på Eldorado-russinen och Sunmaids skiljer sig inte så mkt! 30 vs 35 kr /kg

Man tänker ju liksom att det nog skiljer mer ändå

2008-10-29 @ 21:44:10
Postat av: Anna

Mina favoriter kom på förstaplats! :)

2010-11-19 @ 14:20:01
URL: http://annalds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback