Morotsbullar med timjan

Jag blev så sugen på att baka igår att det blev en sats morotsbullar. Vi har test-gjort dem i skolan, så jag visste att de skulle bli goda. Och förutom vääldigt goda är de också blilliga och lätta att göra.

Ingredienser (ca 20 st):
* 50 g smör eller margarin
* 50 g jäst
* 2,5 dl ekologisk mjölk
* 2,5 dl vatten
* 2 msk ljus sirap
* 1 msk salt
* 2 msk färsk timjan eller 1 msk torkad
* 3,5 dl rivna morötter
* 5 dl grahamsmjöl
* 8-9 dl vetemjöl (jag tog dock 7 dl graham, 3 dl fullkornsvetemjöl o resten vetemjöl)
* 1 ägg, grovt salt och timjan till pensling



Gör så här:
Smält matfettet. Blanda i mjölken och vattnet. Rör ut jästen i lite av degspadet, som ska vara fingervarmt. Tillsätt sirap, salt, timjan, morötter, grahamsmjöl och till sist vetemjölet lite i taget. Blanda noga och knåda väl. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
Ta upp degen och knåda den i några minuter. Forma runda bullar, ca 20 st. Låt jäsa på smord plåt i 15 minuter. Pensla bullarna med det uppvispade ägget och strö över lite grovt salt och timjan.
Grädda i 200-225 grader i ugnen i ca 12 minuter.

Nu ska jag avnjuta en bulle till frukost. Sedan ska jag bege mig till Stockholm idag och vara lite kulturell.
/Helena

Kommentarer
Postat av: Camomilla

Det låter väldigt nyttigt!

2008-10-18 @ 22:41:31
Postat av: Mamma

Goda! Ett tips: Jag bakade några lite större och platta, som hamburgerbröd. Serverade dem nybakade med laxburgare i. Sallad, rårivna morötter och tomat till. Lite dressing om man vill. Jättegott!!!

2008-10-19 @ 22:19:00
Postat av: Cec

Bakade ikväll, blev SUPERGODA! Det tyckte alla på korren också! ;)

2008-10-28 @ 22:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback