Mitt favoritbröd

Här kommer nu recept på mitt favoritbröd som jag bakat hur många gånger som helst! Det ska vara länge inne i ugnen, men går väldigt fort att röra ihop! Man kan egentligen blanda i lite allt möjligt vad man har hemma och är sugen på (ex. hackad torkad frukt eller nötter m.m.), men den blandningen jag redovisar nedan är min favorit-komposition som jag har arbetat fram och är nöjd med. :)


5 dl fullkornsvetemjöl

2 dl rågsikt

2 dl grahamsmjöl

1 dl vetekli

1 dl solrosfrö

1 dl hirsflingor

1 dl krossat bovete

½ dl hela linfrön

1 dl russin

4 tsk bikarbonat

1 tsk salt

½ dl rapsolja

1 dl mörk sirap

8 dl lättfil + ev. 1 dl vatten

rågkross till garnering


Gör så här:
Smörj och bröda en 3-liters avlång brödform. Blanda ihop alla torra ingredienser och tillsätt sedan oljan, sirapen och lättfilen. Rör om kraftigt. Tillsätt ev. en dl vatten för att smeten ska bli lite mer "rinnig" och lättare att hälla i formen. Häll upp i formen och garnera genom att strö rågkross över. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 100 minuter.


  
 

Försök att välja ekologiska produkter så långt det är möjligt. Jag vet att det är väääldigt många ingredienser. Första gången man bakar brödet blir det såklart väldigt dyrt, men sedan räcker ingredienserna väldigt länge, så nästa gång du bakar har du nästan allt hemma redan!


LYCKA TILL.

/Helena


Kommentarer
Postat av: Susanna

Det är verkligen gott! Ditt blir alltid godare än mitt också! Oh, vad mumsigt det är!

2008-10-23 @ 17:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback